Helaas mijn buur is imker

  • Karine

    Hallo,

    ik ben toevallig hier terecht gekomen omdat ik last heb van aanvallende bijen.

    Wij wonen naast een imker en onze grond loopt ook achter zijn eigendom verder uit. Op de hoek van zijn eigendom helemaal achteraan in de hoek heeft hij bijenkasten gezet, ver weg van hem maar zeer dicht bij ons waar wij veel zijn. Wij hebben paarden en de wei loopt er achter, de stallen liggen ongeveer 5meter van zijn bijen.

    Waar de bijen staan moeten wij vaak passeren dus rakelings langs deze hoek die enkel met een haag is afgeschermd.

    Wij zijn al zeer vaak aangevallen geweest door zijn bijen, ik was eens aan het praten met de gebuur en werd driemaal gestoken rechterzij, linkerzij en in mijn arm. Toen zij hij dat hij een nieuwe koningin zou bijzetten deze was te agressief. Ik dacht probleem is nu opgelost, maar nee mijn man mijn dochters en ikzelf zijn al geregeld gestoken geweest. Ik praatte erover met de gebuur dus de eigenaar van de bijen en hij wuifde het weg het zijn mijn bijen niet en dat kan niet, je moet er maar op kloppen.

    De bijen zijn ook al zo’n viertal keer ontsnapt en hingen met massa’s aan onze omheining, wij konden niet meer naar achter toe naar de paarden, dus bellen maar naar de gebuur imker die al niet meer te vriendelijk is. Ik ga ze wel komen halen, korf gezet en ’s avonds erom maar het zijn de mijne niet, wij als leek een ganse dag niet naar achter gekund stonden dan maar te kijken en zo bleek dat we blij mochten zijn dat hij dat wou doen, terwijl we eigenlijk al een beetje razend werden ook van de schrik en niet meer vrij te kunnen zijn op je eigen land. Wij beleefd bedanken voor zijn dienst, telkens voelen wij ons de schuldigen terwijl wij gekweld worden.

    Mijn dochter is zelfs al eens niet naar school kunnen gaan door de enorme zwelling en koorts dat ze had na een bijensteek op haar voorhoofd, maar telkens als we er iets durven van te zeggen tegen de imker is het van dat kan niet het zijn niet de mijne, en dan sta je dan voor schud.

    Nu is ons geduld op zeker omdat de aanvallen niet enkel meer naar ons is maar ook naar de paarden en naar de hond.

    Zoals ik al zei moeten wij er passeren en we kwamen van een rit terug thuis, ik deed de poort dicht terwijl mijn man met zijn paard voorop liep. Plots hoor ik hem lelijk doen en ik haastte mij naar hem toe, hij had zijn paard al gebonden om af te zadelen voor de stallen zo'n 3 meter waar de bijen zitten en ik zag hem geen en weer slaan, het paard steigerde, hij trok zich los en liep in volle galop de weide op, nagezeten door vele bijen, intussen werd ik en mijn paard ook aangevallen. Wij renden naar de open stal en het andere paard liep geen en weer als een dolle op holgeslagen paard met zadel en kopstuk waar de teugels al kappot waren getrapt. Ik riep mijn man die ook aangevallen werd de draad open te doen om het paard in de stallen te laten lopen en het paard rende als een zot de stal binnen en smeet hem tegen de muur met zadel en al. De bijen kwamen zelfs in het stal binnen en ik ben op de bijen beginnen te kloppen als een gek tussen 3paarden die stonden te springen en zich te smijten om van die bijen af te raken. Ik stond te trillen op mijn benen en gelukkig na vele steken kwamen de bijen niet meer binnen. Het was ook net in een griezelfilm dat ik zat en gevaarlijk dat dit was maar leuk zeker niet. Ik belde meteen de imker op en vertelde het hem wat er gebeurd was met nog altijd in paniekerige reactie en weer hetzelfde hij geloofde het niet en deed zelfs geen moeite om te komen kijken, ik was razend. Ik heb een angst gekregen die niet meer weg gaat ik sta rond mij te kijken of er geen bijen op ons afkomen het wordt een obsessie, echt niet meer leuk. Als je al niet op je eigen domein je niet meer op je gemak voelt is dit toch erg vind ik. Het is ook zeer gevaarlijk want het is niet bij dit ene accident gebleven, ruim een maand geleden was ik mijn paard aan het kammen en ze begon plots met haar hoofd te schudden, ik dacht zit er een vlieg in je oor en wou kijken op dat moment begint ze te steigeren en ik kon mij nog net onder de balk wegkruipen anders zat ik tussen de balk en mijn paard geplet, toen ik niet goed besefte wat er gebeurde en naar mijn paard keek zag ik de bij die haar terug aan het aanvallen was op haar hoofd tussen haar oren, ik ging vlug vooruit om de bij plat te kloppen. Weer stond ik te trillen op mijn benen het was terug voorjaar en de bijen zijn terug joepie onze eerste kennismaking dit seizoen. Dat het nog niet genoeg was, mijn hond kwam van een 3tal meter verder aangelopen met zijn staart tussen zijn poten en rond mij te draaien, ik wist meteen wat er gaande was en zocht de bij op, ja er zaten er enkele in zijn haar om te kunnen steken. Ik ben einde raad en ben het echt moe en bang om nog lang naast die bijen te moeten leven wetende dat je elk moment aangevallen kan worden en dat de imker je dan aankijkt van wat zeg jij nu. Kan ik daar iets aan doen? Ik wil geen ruzie met mijn gebuur, het is een zeer moeilijke man en je mag hem niets weigeren die in zijn belang is.

    Een oproep van een hopeloze komende bijen haatster in wording. Gelukkig hou ik van de natuur maar te veel is te veel.

    Wie kan er mij helpen en raad geven a.u.b. ik ben ten einde raad.

    Groetjes, Karine

  • Tiena Pieksma

    Hallo Karina,

    Uw verhaal is wat verward maar er is duidelijk een probleem. Heeft u de bijhoudersvereniging in uw regio al aangeschreven? Of wellicht een imkerij bij u in de buurt. Die kunt u ook op de bijenstartpagina vinden. Wellicht hebben zij tips of zijn zij bereid te bemiddelen tussen u en uw buurman.

    Misschien kunnen zij u helpen uit te zoeken waarom de bijen steeds aanvallen.

    Volgens mji zijn bijen van nature niet zo aanvallerig.

    succes

    Tiena Pieksma

  • Karine

    Hallo Tiena,

    Dank je voor je reactie,

    ik heb nog geen stappen ondernomen, ik weet dat het toch een serieus probleem is en dat het hopelijk niet meer gebeurt.

    Ik woon in België, hier zal er ook wel een vereniging bestaan denk ik maar wacht het nog effe af.

    Mijn verhaal klinkt misschien wat verward want het was ook een echte chaotisch gebeuren. Momenteel is het wat rustiger geworden, ik heb al ondervonden dat juni de slechtste maand is.

    Ik dacht ook dat bijen niet zo agressief waren maar eerlijk gezegd ben ik nu meer bang van bijen dan van wespen. Er zijn momenteel veel wespen maar deze komen enkel om de suiker en gaan weg als je naar ze blaast maar die bijen kwamen zo zonder reden gewoon aanvallen en dat vindt ik echt eng.

    Groetjes,

    Karine

  • Frank Vangenechten

    Geachte,

    Ga eens een kijkje nemen op www.konvib.be (= vlaamse imkersbond)

    of op www.honeybee.be (infocentrum bijenteels RUG)

    daar vindt je wel telefoonnummers voor info over de wettelijke bepalingen.

    Groetjes,

    frank

  • Luuk

    Ik ben imker in Gorinchem, NL, en daar is het formeel gesproken illegaal om bijen neer te zetten zonder dat daar door burgemeester en wethouders toestemming voor is gegeven. Waar dan ook, ook als dat in je eigen achtertuin is. Dit is een lokale bepaling van de gemeente (algemene plaatselijke verordening).

    Jouw probleem zou ik via de gemeente oplossen, evt zelfs met ongediertebestrijding dreigen.

    groet, Luuk

  • karine

    Hallo Frank en Luuk,

    Dank voor jullie reactie, ik voel al wat meer steun want eerlijk gezegd ik zat en zit ermee in.

    Ik zal het eens goed bekijken en eens naar de gemeente gaan om een oplossing voor het probleem te vinden, ik vrees wel als ik stappen zal ondernemen, we ruzie zullen hebben met de gebuur en ben bang dat hij het dan op onze paarden zal afreageren, hij wil een nieuwe haag op zijn domein zetten en hij heeft al gedreigd om er taxus te zetten als nieuwe haag en deze twee meter te laten groeien. Het probleem is dat deze zeer giftig en zelfs dodelijk zijn voor de paarden, ze moeten maar enkele takjes eten en kunnen eraan sterven. Daar ben ik nog het meeste bang voor, dus ik zit wel met een serieus probleem wat de buren betreft, nu is het kalm maar ik ben eigenlijk bang van hem en laat ze liever gerust, het zal niet gemakkelijk zijn en heb ook een gevoel dat ik mij niet moet laten doen. We zien wel

    Alvast nogmaals bedankt

    Vriendelijke groetjes

    Karine

  • Ton Zuur

    Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!Zoem!Zoem! Zoem!

  • jeroen

    Hoi, Karine

    Even over die Taxus Bacata.

    Wat is de bestemming van de grond waar de bijen dan wel paarden lopen??

    Weide gebied voor vee? Als dat zo is heb je een zeer strek punt bij justie (bescherming vee en paard),

    is het recreatiegebied dan wordt het lastig, dan kun je hooguit nog aanvoeren dat kinderen van de planten kunnen eten.

    Terug naar de bijen. Laag uitvliegen moet in nederland tenallertijden voorkomen worden in bewoont gebied dus, dat hij nu pas wat doet is een fout van hem.

    Het zijn mijn bijen niet, is een heel sterk punt voor hem, het is bijna niet te bewijzen dat het zijn bijen zijn. Echter gezien de opstelling en de vliegroute is het zeer aannemelijk te maken dat het zijn bijen wel zijn. En moet hij wat aan laag uitvliegen doen.

    Hopelijk heb je hier wat aan.

    Groet, Jeroen Imker in nederland

  • karine

    Hoi Jeroen,

    Dank je voor je reactie,

    Welk gebied het juist is weet ik niet. Ik denk en vrees recreatiegebied maar weet het niet zeker. Achter ons ligt een natuurgebied nu pas toegankelijk voor voetgangers.

    Er zijn in onze straat nog enkele oude boerderijtjes maar niet meer al te actief, er staan nog hier en daar een koe. Wel zijn er veel paardenliefhebbers in de straat zoals onze twee overburen en verder in de straat ook paarden. Er zijn ook nog graasweiden met paarden die aan onze grond palen achteraan-opzij.

    Vanaf het einde van de straat zijn het weilanden en boerderijen.

    Wij zitten niet in een bebouwde kom, maar de stukken land aan de straatkant zijn nu allemaal ingepalmd door huizen.

    Als ik enkel de kinderen zou moeten melden dan denk ik dat het niet zal lukken want onze kinderen zijn 15- en 16jaar.

    Dus ik hoop dat die haag er nooit zal komen, maar ik vraag mij dan af als ik een paard zou verliezen door die Taxus kan ik dit dan aanklagen?

    Ik had de gebuur dan wel gezegd als hij het over die Taxus had dat hij dan moet zorgen dat er geen enkel takje aan onze kant mag vallen, want dat ik hem dan aansprakelijk kan stellen voor de dood van het paard als ik het kan bewijzen dat Taxus de doodsoorzaak zou zijn, was dit terecht of zou ik dit dan niet kunnen doen? Ik vindt dit toch moeilijk hoor.

    Wat betreft de bijen, ik vindt het raar dat ze zich niet moeten houden aan een bepaalde afstand van buren. Het zou toch een wet moeten bestaan dat je de buren niet mag hinderen met je bijen en als het wel zo is dat ze toch zouden moeten de moeite doen om dit te voorkomen en er niet mee spotten en zoals je zegt sta je daar dan als ze zeggen dat het zijn bijen niet zijn.

    Zou een hond over de draad springen en bijten dan maken ze hem af maar die bijen mogen je wel steken, je houd er wel geen zichtbare littekens aan over van de bijen maar wel psychische littekens.

    Over dat laagvliegen? Hoe hoog moet het zijn? Want als ik in het stal sta kan ik mooi zien hoe ze vliegen. Sommigen gaan omhoog boven hun hok dan nemen ze een duikvlucht en scheren dan terug omhoog boven het stal. Sommigen zwermen rond hun hok in grote en kleine cirkels en vliegen hoog maar ook laag in het rond ook bij ons. Ze bakenen net hun territorium af daarop lijkt het. Ze blijven niet enkel dicht bij hun hokje, ze nemen een groot gebied voor zich en vliegen zo rond hun hok geen en weer, niet enkel om stuifmeel te halen er zijn er ook zeer veel actief rond hun nest. Ik denk een hele hoge haag zou eigenlijk nog geen oplossing bieden want ze staan gewoon te dicht bij ons. Wij zitten tussen hun leefgebied en storen hen waarschijnlijk te veel. Natuurlijk alle beetjes zouden helpen, maar ik zou ze toch liever weg hebben maar weet dat dit waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn en zal het moeten aanvaarden. Ik zal toch eens inlichtingen vragen in hoeverre we er iets aan kunnen doen als het zover zou moeten komen.

    Alvast zeer erg bedankt en hopelijk kan je me nog raad geven.

    Groetjes Karine

  • karine

    Hallo,

    gisteren weer iets raars tegengekomen, ik wil mijn paarden zoals gewoonlijk 's morgens voeren en één van mijn paarden staat te rillen, zijn snuit helemaal dik en gezwollen, ook over heel zijn lichaam grote dikke bubbels en alles staat gezwollen. Het water liep uit zijn mond en hij kon moeilijk ademhalen. Direct veearts gebeld want ik zag dat ons paard een allergische reactie deed. Van wat het was kon de veearts niet met zekerheid zeggen maar het was zeer goed mogelijk dat het door meer dan één insectenbeet kwam. Ik vertelde hem over de bijen en dat het paard al gestoken is geweest, hij zei dat het goed mogelijk was maar zeker was hij niet, hij kon het niet bewijzen. Wel zei hij als het van de bijen komt dat we moeten oppassen als het paard nogmaals gestoken wordt de reactie nog erger kan zijn. Mijn man had net de dag voordien ook terug een steek gehad terwijl hij hout aan het hakken was, de bij kroop in zijn broek via zijn rug terwijl hij voorover stond. Dit ook weeral in de buurt van de bijen maar ja zoals ik eerder vermeld heb wij zijn daar enorm veel op deze plaats, ook de paarden zijn daar zeer dicht aanwezig en zitten nu kort en dus continu in de omgeving van de bijen.

    Ja ik zal telkens hier opschrijven wat we tegenkomen met de bijen het lucht een beetje op

    Dank U voor het te willen lezen

    Groetjes Karine