Aangevallen door boze bijen.

• masch

Als er echt een zwerm op je af komt zijwaarts langszaam zijwaarts naar een boomstam bewegen en daar blijven staan. weghollen heeft geen zin hoingbijen vliegen tot 30 km per uur ze zijn dan veelal sneller dan jou. Geen pluizige kleding aandooen. Bijen raken daarin verward en steken dan zeker. Bedek je lichaam zoveel mogelijk. Dus geen ontblote voeten. Zweetgeur, parfum, alcohol, bloemmotieven ed trekken bijen aan. Tegen rood botsen ze op en steken. Tegen de avond zijn de meeste honingbijen binnen. Verstandig is mochten er nog veel bijen rondvloegen (wat ik nu niet meer geloof) gewoon een stukje te gaan voorfietsen. Je merkt dan snel of er nog veel bijen rondvliegen en bent ook snel wer terug mochten ze lastig zijn. Ik denk dat je grootste probleem op dit moment angst is.Als er veel in je omgeving in bloei staat leveren normaal geen problemen op ook niet van de een week geleden verdwaalde bijen. Laat weten hoe je wandeling is verlopen en of je nog iets van de officiele instanties hebt gehoord. Hier in Nederland zou je verhaal heel ongeloofwaardig zijn omdat men hier werkt met betrouwbare rassen. In het buitenland bestaan er kruisingen tussen rassen van verschillende contingenten ( in jouw land ben ik niet van op de hoogte van het ras) en dan kunnen er ooit agresieve raseigenschappen naar voren treden. Verhalen als die van de killerbees kunnen dan geprojecteerd worden op minder bedreigende situaties. Tja heel die films over de killerbees hebben het imago van de honingbij hier in het westen geen goed gedaan.

• Marieke

Nou het kind is terug hoor van haar eerste wandeling.

Je had me moeten zien gaan!

Mijn haar in een vlecht zodat ze daar niet in konden gaan zitten. Petje op mijn hoofd. Hempje in mijn jogging broek gestopt zodat ze er niet meer onder konden kruipen. Dun vestje met kolletje aan tot aan mijn kin. Sokken aan en gympen. Pffff warm!!! Het is denk ik nog een graad of 25 buiten….

Maar goed,

Ik durfde nog niet om 6 uur te gaan, de zon schijnt dan nog vollop (zou trouwens ook veel te warm zijn geweest met mijn outfit! :)) dus besloot ik om half acht te gaan. De zon schijnt dan nog steeds behoorlijk, maar goed voor het gevoel is het toch al een stuk later.

Overal waren bijen nog druk bezig. Ja en niet een bij hier of daar, gewoon echt veel bijen. Dapper ging ik door en hield de bijen in de gaten. Mijn hart ging 100 mijl per uur, verstopte mijn handen in mijn mouwen en bleef heel traag lopen. Ik hield mijn honden goed in de gaten om te kijken of ze lastig werden gevallen, maar naar het lijkt was dat niet zo. Ik vervolgde dus gewoon (nou ja gewoon) mijn weg. Ik durfde de honden niet echt te roepen uit angst een bij boos te maken, maar voor de rest ging alles goed. Er werd heel wat om me heen gezoemd, af en toe een rondje om mijn hoofd en weg waren ze weer, maar daar is het bij gebleven.

Dus al met al ging het goed, ik heb wel het gevoel hard te hebben gelopen, ik zweete me een ongeluk (vanwege het outfitje, meer dan van de angst) en hoopte maar dat de bijen het niet zouden ruiken! :)

In ieder geval ontzettend bedankt voor jullie hulp.

Ik baal ervan dat ik nu een angst heb gekregen voor de bijen, maar ik verwacht dat dat vanzelf wel weer goed komt als ik weer vaak genoeg heb gewandeld en de bijen niks blijken te doen.

Zo niet, dan is er een kans dat ik 1 van jullie bel om langs te komen zodra ik in Nederland ben, zodat jullie me wellicht beter kennis kunnen maken bijenen!

Ps: mij is ooit verteld (zo'n 20 jaar geleden) dat wanneer je op je tong bijt dat de bij (of wesp) zijn angel niet in je lichaam kan krijgen. Je begrijpt dat ik de hele weg op mijn tong hebt lopen bijten! Hahaha (wat een watje he?)

• masch

kop op. een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest. gegr.

• Mike Vermeulen

Jaarlijks hebben wij op het voetpad voor ons huis last van mierennesten.

Op diezelfde plaatsen zijn er nu gaten van een pink groot en zie je er bijtjes

inkruipen en rondvliegen (ik denk dat het bijtjes zijn). Ze hebben al over een lengte van ongeveer 20 meter gaten gemaakt in de voegen van de tegels.

Zijn het bijen en zijn ze een nest aan het bouwen?

De brandweer zegt dat ze dit nog nooit gezien hebben en hebben poeder in de gaten gestrooid. Ze gaan het zaakje verder opvolgen.

• masch

als het behaarde beesten zijn heb je veel kans dat het bijen zijn. Er zijn vele soorten bijen die in de grond nestelen ook parasitaire maar omdat het over en lengte van 20 meter gaat en er zoveel gaatjes zijn denk ik dat het om een nest met groefbijen gaat. Zij houden het midden tussen sociale bijen en solitair levende bijen. Ik hop niet dat hier de brandwer een olifant een mug heeft zitten te bestrijden. Groefbijen komen nl niet algemeen voor in ons land en sommige nesten zijn niet overjarig. Mischien komen er dagelijjks veel mensen over dat voetpad en eheft men het gedaan voor de veiligheid. Sommige groefbijensoorten kunne nl goed steken maar er is wel kennnis voor nodig voor je zomaar poeder in de gaten doet.

• karine

Hallo,

ik ben toevallig hier terecht gekomen omdat ik last heb van aanvallende bijen.

Wij wonen naast een imker en onze grond loopt ook achter zijn eigendom verder uit. Op de hoek van zijn eigendom helemaal achteraan in de hoek heeft hij bijenkasten gezet, ver weg van hem maar zeer dicht bij ons waar wij veel zijn. Wij hebben paarden en de wei loopt er achter, de stallen liggen ongeveer 5meter van zijn bijen.

Waar de bijen staan moeten wij vaak passeren dus rakelings langs deze hoek die enkel met een haag is afgeschermd.

Wij zijn al zeer vaak aangevallen geweest door zijn bijen, ik was eens aan het praten met de gebuur en werd driemaal gestoken rechterzij, linkerzij en in mijn arm. Toen zij hij dat hij een nieuwe koningin zou bijzetten deze was te agressief. Ik dacht probleem is nu opgelost, maar nee mijn man mijn dochters en ikzelf zijn al geregeld gestoken geweest. Ik praatte erover met de gebuur dus de eigenaar van de bijen en hij wuifde het weg het zijn mijn bijen niet en dat kan niet, je moet er maar op kloppen.

De bijen zijn ook al zo’n viertal keer ontsnapt en hingen met massa’s aan onze omheining, wij konden niet meer naar achter toe naar de paarden, dus bellen maar naar de gebuur imker die al niet meer te vriendelijk is. Ik ga ze wel komen halen, korf gezet en ’s avonds erom maar het zijn de mijne niet, wij als leek een ganse dag niet naar achter gekund stonden dan maar te kijken en zo bleek dat we blij mochten zijn dat hij dat wou doen, terwijl we eigenlijk al een beetje razend werden ook van de schrik en niet meer vrij te kunnen zijn op je eigen land. Wij beleefd bedanken voor zijn dienst, telkens voelen wij ons de schuldigen terwijl wij gekweld worden.

Mijn dochter is zelfs al eens niet naar school kunnen gaan door de enorme zwelling en koorts dat ze had na een bijensteek op haar voorhoofd, maar telkens als we er iets durven van te zeggen tegen de imker is het van dat kan niet het zijn niet de mijne, en dan sta je dan voor schud.

Nu is ons geduld op zeker omdat de aanvallen niet enkel meer naar ons is maar ook naar de paarden en naar de hond.

Zoals ik al zei moeten wij er passeren en we kwamen van een rit terug thuis, ik deed de poort dicht terwijl mijn man met zijn paard voorop liep. Plots hoor ik hem lelijk doen en ik haastte mij naar hem toe, hij had zijn paard al gebonden om af te zadelen voor de stallen zo'n 3 meter waar de bijen zitten en ik zag hem geen en weer slaan, het paard steigerde, hij trok zich los en liep in volle galop de weide op, nagezeten door vele bijen, intussen werd ik en mijn paard ook aangevallen. Wij renden naar de open stal en het andere paard liep geen en weer als een dolle op holgeslagen paard met zadel en kopstuk waar de teugels al kappot waren getrapt. Ik riep mijn man die ook aangevallen werd de draad open te doen om het paard in de stallen te laten lopen en het paard rende als een zot de stal binnen en smeet hem tegen de muur met zadel en al. De bijen kwamen zelfs in het stal binnen en ik ben op de bijen beginnen te kloppen als een gek tussen 3paarden die stonden te springen en zich te smijten om van die bijen af te raken. Ik stond te trillen op mijn benen en gelukkig na vele steken kwamen de bijen niet meer binnen. Het was ook net in een griezelfilm dat ik zat en gevaarlijk dat dit was maar leuk zeker niet. Ik belde meteen de imker op en vertelde het hem wat er gebeurd was met nog altijd in paniekerige reactie en weer hetzelfde hij geloofde het niet en deed zelfs geen moeite om te komen kijken, ik was razend. Ik heb een angst gekregen die niet meer weg gaat ik sta rond mij te kijken of er geen bijen op ons afkomen het wordt een obsessie, echt niet meer leuk. Als je al niet op je eigen domein je niet meer op je gemak voelt is dit toch erg vind ik. Het is ook zeer gevaarlijk want het is niet bij dit ene accident gebleven, ruim een maand geleden was ik mijn paard aan het kammen en ze begon plots met haar hoofd te schudden, ik dacht zit er een vlieg in je oor en wou kijken op dat moment begint ze te steigeren en ik kon mij nog net onder de balk wegkruipen anders zat ik tussen de balk en mijn paard geplet, toen ik niet goed besefte wat er gebeurde en naar mijn paard keek zag ik de bij die haar terug aan het aanvallen was op haar hoofd tussen haar oren, ik ging vlug vooruit om de bij plat te kloppen. Weer stond ik te trillen op mijn benen het was terug voorjaar en de bijen zijn terug joepie onze eerste kennismaking dit seizoen. Dat het nog niet genoeg was, mijn hond kwam van een 3tal meter verder aangelopen met zijn staart tussen zijn poten en rond mij te draaien, ik wist meteen wat er gaande was en zocht de bij op, ja er zaten er enkele in zijn haar om te kunnen steken. Ik ben einde raad en ben het echt moe en bang om nog lang naast die bijen te moeten leven wetende dat je elk moment aangevallen kan worden en dat de imker je dan aankijkt van wat zeg jij nu. Kan ik daar iets aan doen? Ik wil geen ruzie met mijn gebuur, het is een zeer moeilijke man en je mag hem niets weigeren die in zijn belang is.

Een oproep van een hopeloze komende bijen haatster in wording. Gelukkig hou ik van de natuur maar te veel is te veel.

Wie kan er mij helpen en raad geven a.u.b. ik ben ten einde raad.

Groetjes, Karine

• joek

Beste Karine,

Ik ben een beginnend imker (21 jaar) en ik hou erg van bijen en van mijn buren.

Een maal heb ik een soort gelijke ervaring gehad met mijn bijen en dit kwam door het tijdelijk ondbreken van een koningin.

Ik begrijp dat dit erg vervelend is en wil je graag helpen.

Bijenaanvallen zoals u omschrijft zijn erg zeldzaam, mijn bijen staan in de achtertuin en ik heb het pas een maal mogen mee maken.

Als advies zou ik u geven, zorg dat je altijd water bij de hand hebt. Zodra het “regend” zullen bijen zo snel zij kunnen terug gaan naar hun eigen huis.

Het kan zijn dat u door de vliegroute roopt opweg naar uw paarden waardoor de bijen “gestoort” worden.

Als u mij even een persoonlijke mail stuurt zal ik proberen u te helpen!!

Met vriendelijke groet, een jonger imker

• Karine

Hallo Joek,

ben zeer blij met je reactie, ja ik heb ook niets tegen de bijen en vindt dit zeer nuttige dieren.

Ik hoor geregeld dat het zeldzaam is maar wij worden zeker meer dan eens in een jaar aangevallen.

Het is inderdaad in hun route dat we geen moeten, maar wij kunnen niet anders of deze te nemen. Er is aan onze kant geen andere mogelijkheid om er langs te passeren, wij hebben de imker al eens gevraagd of hij ze wil verzetten maar dit wil hij niet.

Wij hebben altijd water dicht bij ons, maar daar had ikzelf niet opgekomen, ik zou het wel niet leuk vinden als we ons telkens moeten nat spuiten als we aangevallen worden maar ja beter dat dan gestoken worden.

Hoe lang heb je al bijen en wat is er met jouw bijen gebeurd?

Hoe kan ik je persoonlijk mailen? Heb je een adres, of is het langs deze weg goed.

Dank je dat je ons wil helpen.

Met vriendelijke groeten en veel succes met je bijtjes.

Karine

• Joek

Beste Karin,

Je hoeft jezelf niet persee nat te spuiten als je word aan gevallen maar in ieder geval de bijen. Mischien is het handig iets te maken dat de paarden nat spuit als er bijen in de aanval komen. Of een rokend vuur wat je gemakkelijk aan kan steken.

Je moet in ieder geval vermeiden dat je naar de bijen gaat slaan dit kan er voor zorgen dat ze nog agresiever worden.

Als de bijen door een heg moeten voor de over jullie pat vliegen is er mischien de mogelijkheid deze heg helemaal dicht te maken.

Nog even op je eerste bericht, de bijen waren niet ondsnapt maar hadden zichzelf op gesplitst omdat de kast waar zij in leven te klein geworden was voor de hoeveelheid bijen.

Mocht dit nog eens voor komen dan kun je ff mailen naar mij en dan zorg ik wel dat ik of een andere imker ze komt op halen.

Deze zogehete zwermen zij erg kostbaar.

Het kan inderdaad zo zijn dat zijn koningin te agresief is en dat deze vervangen moet worden. Hierna had het probleem in ieder geval voor een korte periode opgelost moeten zijn.(voor die ene kast) Op het moment dat er een nieuw koningin ondstaat of het volk zich splitst kan het zijn dat het probleem nog ondstaat.

Bij jouw dochter klinkt het als een allergie en is het daarom verstandig om hooikoorts tabletten in huis te hebben om na een mogelijke bijensteek de reactie te verminderen. En een creme om pijn en jeuk te bestrijden, de beste is die van de hema waar culendulan (of hoe je het spelt) in zit. Mijn mail adres is joekiejoek@hotmail.com en als het niet te ver weg is wil ik zelfs nog komen kijken.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, een jonge imker

• karine

Beste Joek,

Dank je voor je reactie.

Het is wel niet zo eenvoudig om enkel de bijen nat te spuiten als ze in je haar zitten en overal al op je paard zitten om te kunnen steken, ze komen op je om zo vlug mogelijk te steken. Het gaat zo vlug dat je er geen tijd voor hebt. Het is niet zo dat je verwittigd wordt wanneer ze zullen aanvallen en voor je het door hebt kan je niet zo vlug reageren.

De bijen vliegen rakelings over een haag net een autostrade voor hen ze vliegen er niet door maar erover, deze is ongeveer twee meter hoog.

Momenteel zijn we niet meer gestoken geweest, ik heb de indruk dat het vooral de maand juni het slechtste is.

Wat mijn dochter betreft, denk ik ook dat ze allergisch is geworden, zij is al vaak gestoken geweest.

Ik zal eens kijken bij HEMA om zo'n tube te kopen.

Ik denk wel dat ik te ver woon ik woon in België.

Dank je en de groetjes,

Karine