Aangevallen door boze bijen.

• Marieke

Het is echt verschrikkelijk. Ik weet niet wat ik moet doen.

ik woon op Tenerife en wandel elke dag met mijn 3 honden door de mango plantage. Als ik de bocht omwandelen en mijn weg vervolg door de bananen plantage kom ik na 30 min wandelen bij mij op stal.

Gisteren was ik mijn 6 uur middag wandeling met mijn honden aan het maken toen ik 1 van de honden rondjes zag rennen, staart tussen haar benen enz. Ik riep haar bij me en hoorde gezoem in haar vacht. Er zaten drie bijen in de ik snel uit haar vacht heb geslagen en we vervolgde de weg. Opeens zag ik mijn andere hond hetzelfde doen en begreep dat ook zij lastig werd gevallen. plotseling zaten ze ook om mij heen mijn hondne en ik holde de berg op. We waren ze kwijt.

Vandaag kwam ik op stal en hoorde een ongelofelijk verhaal.

Gistermiddag is een man met een vrachtwagen vol met bijen de weg door de bananenplantage richting stal op gereden. Hij was gevlucht uit een dorp waar 2 kinderen waren opgenomen in het ziekenhuis nadat ze aangevallen waren door zijn bijen. De gemeente wilde de boel sluiten en hij vluchte. Terwijl hij op onze weg reed zijn door de hobbels de deuren van zijn vrachtwagen open gegaan en de bijen ontsnapte in zwermen.

Een auto van stal die net aankwam rijden werd aangevallen en haar raam stond wat open waardoor er bijen binnen kwamen en haar staken.

Er was net een buitenrit aan de gang van stal met 2 touristen die ook aangevallen werd door de bijen, in volle galop gingen ze er vandoor. 1 paard werd 5 keer gestoken. en bij de 2 touristen probeerde bijen onder hun cap te kruipen en werden ook gestoken. Een bananen mede werker werd bedolven onder de bijen en is gaan rennen voor zijn leven.(ik weet niet hoe het met hem is afgelopen). Het paard die gestoken is werd niet goed en ging op de spuitplaats plat. De dierenarts heeft tegengif gegeven en meteen veel achter gelaten mochten andere paarden ook gestoken worden.

Het probleem is nu dus dat in ons gebied hele zwermen wilde woedende bijen zitten. Ik wist dat ik gister geluk had gehad.

Vanmiddag ging ik weer wandelen. Dit keer durfde ik niet dezeflde kant uit te gaan als gister, maar besloot om een ander rondje te gaan doen die ik vanochtend ook had gelopen. Ik was mijn erf net af, stond boven aan een heuvel om naar beneden te lopen toen ze op me af kwamen. Ik werd aangevallen door bijen!!! Ik raakte lichtelijk in paniek, ik werd gestoken op mijn buik (onder mijn tshirt gekropen) en hoorde meerdere bijen in mijn haar. Ik ga een gil, riep de meiden en rende als een imbisiel, om me heen slaand om de bijen kwijt te raken terug naar huis. De honden sjeesde achter me aan.

Eenmaal thuis kreeg ik echt de bibbers. Het lijkt wel een film. De bijen vallen dus echt aan. Ik heb al mijn ramen en deuren dicht en weet niet meer wat ik moet doen. Ik heb net gewandeld met de honden want het is donker, dus neem ik aan dat de bijen slapen. Morgenochtend voordat het licht word ga ik maar weer wandelen.

Het is hier een heel groot gebied. De bijen zijn zich echt gaan versprieden. Blijven ze leven zonder huis en koningin? Wat gaan ze nu doen nu ze hun huis kwijt zijn? Welke stappen raden jullie me aan te gaan ondernemen?

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen!

Dank je wel

• Imkerij Westland

Gewoon,

De plaatselijke authoriteiten (politie, brandweer, gemeente) bellen en zeggen dat het een probleem van de omgeving is. Het is logisch dat zij vervolg stappen nemen en of vergif gebruiken of een imker inhuren.

Je schrijft dat de gemeente de imker met vervelende bijen opdracht had gegeven om z'n bijen weg te halen of dood te maken en dat deze persoon gevlucht was.

Ik neem dus aan dat de gemeente het probleem nu ook gaat aanpakken.

Trouwens een beetje een ongeloofelijk verhaal maar daar het al 1 april geweest is ga ik er toch serieus op in.Marieke schreef:

>

> Het is echt verschrikkelijk. Ik weet niet wat ik moet doen.

>

> ik woon op Tenerife en wandel elke dag met mijn 3 honden door

> de mango plantage. Als ik de bocht omwandelen en mijn weg

> vervolg door de bananen plantage kom ik na 30 min wandelen

> bij mij op stal.

>

> Gisteren was ik mijn 6 uur middag wandeling met mijn honden

> aan het maken toen ik 1 van de honden rondjes zag rennen,

> staart tussen haar benen enz. Ik riep haar bij me en hoorde

> gezoem in haar vacht. Er zaten drie bijen in de ik snel uit

> haar vacht heb geslagen en we vervolgde de weg. Opeens zag ik

> mijn andere hond hetzelfde doen en begreep dat ook zij lastig

> werd gevallen. plotseling zaten ze ook om mij heen mijn

> hondne en ik holde de berg op. We waren ze kwijt.

>

> Vandaag kwam ik op stal en hoorde een ongelofelijk verhaal.

> Gistermiddag is een man met een vrachtwagen vol met bijen de

> weg door de bananenplantage richting stal op gereden. Hij was

> gevlucht uit een dorp waar 2 kinderen waren opgenomen in het

> ziekenhuis nadat ze aangevallen waren door zijn bijen. De

> gemeente wilde de boel sluiten en hij vluchte. Terwijl hij op

> onze weg reed zijn door de hobbels de deuren van zijn

> vrachtwagen open gegaan en de bijen ontsnapte in zwermen.

>

> Een auto van stal die net aankwam rijden werd aangevallen en

> haar raam stond wat open waardoor er bijen binnen kwamen en

> haar staken.

> Er was net een buitenrit aan de gang van stal met 2 touristen

> die ook aangevallen werd door de bijen, in volle galop gingen

> ze er vandoor. 1 paard werd 5 keer gestoken. en bij de 2

> touristen probeerde bijen onder hun cap te kruipen en werden

> ook gestoken. Een bananen mede werker werd bedolven onder de

> bijen en is gaan rennen voor zijn leven.(ik weet niet hoe het

> met hem is afgelopen). Het paard die gestoken is werd niet

> goed en ging op de spuitplaats plat. De dierenarts heeft

> tegengif gegeven en meteen veel achter gelaten mochten andere

> paarden ook gestoken worden.

>

> Het probleem is nu dus dat in ons gebied hele zwermen wilde

> woedende bijen zitten. Ik wist dat ik gister geluk had gehad.

>

> Vanmiddag ging ik weer wandelen. Dit keer durfde ik niet

> dezeflde kant uit te gaan als gister, maar besloot om een

> ander rondje te gaan doen die ik vanochtend ook had gelopen.

> Ik was mijn erf net af, stond boven aan een heuvel om naar

> beneden te lopen toen ze op me af kwamen. Ik werd aangevallen

> door bijen!!! Ik raakte lichtelijk in paniek, ik werd

> gestoken op mijn buik (onder mijn tshirt gekropen) en hoorde

> meerdere bijen in mijn haar. Ik ga een gil, riep de meiden en

> rende als een imbisiel, om me heen slaand om de bijen kwijt

> te raken terug naar huis. De honden sjeesde achter me aan.

>

> Eenmaal thuis kreeg ik echt de bibbers. Het lijkt wel een

> film. De bijen vallen dus echt aan. Ik heb al mijn ramen en

> deuren dicht en weet niet meer wat ik moet doen. Ik heb net

> gewandeld met de honden want het is donker, dus neem ik aan

> dat de bijen slapen. Morgenochtend voordat het licht word ga

> ik maar weer wandelen.

>

> Het is hier een heel groot gebied. De bijen zijn zich echt

> gaan versprieden. Blijven ze leven zonder huis en koningin?

> Wat gaan ze nu doen nu ze hun huis kwijt zijn? Welke stappen

> raden jullie me aan te gaan ondernemen?

>

> Ik weet echt niet meer wat ik moet doen!

>

> Dank je wel

• Marieke

Dank je wel voor je bericht.

Stal is bezig om te kijken hoe dit probleem opgelost moet gaan worden. Probleem is denk ik wel dat we het over een groot gebied hebben.

Ik zelf vind het ook een ongelofelijk verhaal. Het lijkt alsof ze een film aan het maken zijn en mij stiekum een rolletje gegeven hebben. Ik had het rolletje liever niet gehad.

Ik ben (was) niet bang voor bijen, maar wat me gister is gebeurd daar ben ik echt van geschrokken. Ik ben vanochtend om half 7 toen het nog donker was gaan wandelen met de honden en zelfs toen had ik een kloppend hart. Maar goed. Ik had gehoopt dat de bijen zonder huis en koningin niet zouden blijven leven, maar dat is dus niet zo? Hoe ga je als Imker de bijen vangen of doden? De bijen zijn dus blijkbaar niet bij elkaar gebleven want ze hebben zich verspreid over het gebied. Hoe wordt zoiets aangepakt?

Ik wou zelf dat het een 1 april grap was. Ik voelde wel een steek toen je die opmerking maakte. Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk deel van het verhaal je ongelofelijk vind. Dat de bijen aanvallen? De man met zijn busje vol met bijen? Of eigenlijk het hele verhaal? Toch bedankt dat je een serieus antwoord hebt gegeven.

Ps. Hoe laat worden de bijen actief? De twee keer dat wij last van ze hadden was om 6 uur smiddags. Gistermorgen had ik nergens last van.

• masch

het is moeilijk vanuit nederland te oordelen het gaat bij jullie misschien wel om heel andere bijensoorten dan bij ons. bijv het verhaal dat er zomaar zwermen uit een vrachtauto onstappen zou hier heel onwaarschijnlijk zijn. Er zouden wel een aantal vliegbijen (oudere werlsterbijen kunnen ontsnappen) die na een aantal dagen vervelend en stekerig gedrag of zouden sterven of zich bij bestaande volken zouden inbedelen maar het ontsnappen van hele zwermen, dus volken met koninginen erin lijkt me onwaarschijnlijk. honingbijen vliegne hier pas als het goed licht is. bij schemer zie je hier hooguit de hommels vliegen. Licht echt eerste de poltie, de brandweer en de gemeente in. Jij hebt immers ook recht om op een veilig manier buiten te wandelen. Honingbijen zullen sneller steken als dieren of mensen bezweet zijn, ze parfum of alcohol gebruiken of pluizige kleding dragen. vermijd rode kleding of kleing met bloemenmotieven. Bijen zien heel goed snelle bewegingen maar hele langszame zien ze als een stilstaand beeld. dus niet meppen! bij steken snel uitzuigen en daarna de angel met je nagel wegschrapen (nooit vastpakken bijv met pincet en dan eruit trekken) . bij veel steken of bij een steek warbij je binnen 10 minuten een reactie krijgt anders dan op de pelk waar je gestoken bent og bij een steek in nek, mond direct naar arts. Als bijenvolken worden mishandeld, slecht doorvoed zijn, onjuist worden vervoerd enz zullen ze sneller tot steken overgaan.

• Marieke

Dank je wel voor je reactie!

Ik heb een kleine update

Dit is er gebeurd:

De man met de bijen had de bijen in de baranco (droge rivierbedding) geplaatst. De rivierbedding ligt tussen de bananenplantage en de mangoplantage in. Nou schijnen de bijen goed te zijn voor de mango's (of net andersom? ) en dacht de man dat hij daar wel veilig zijn bijen kon houden. Aangezien we daar dus met de paarden rijden, mensen hun honden uitlaten, mensen in de bananen en mango plantage werken en ik daar dan ook nog om het hoekie woon, was dat natuurlijk niet echt een goed idee. Iemand zag de man daar en vertelde hem weg te gaan vanwege het gevaar voor de paarden (zeker door wat er allemaal was gebeurd) en dreigde met het bellen van de politie. Met die bedreiging laade de man zijn bijen weer in en vertrok.

Ik heb ondertussen Imkerij Westland gebeld, omdat ik hier geen Imker zou weten om te kijken wat ik nu moest doen.

Deze vertelde me dat het probleem dus was dat de man zijn bijen overdag heeft weggehaald. Dit had nooit mogen gebeuren. (hij heeft ze trouwens ook midden op de dag geplaatst). Er zijn bijen achter gebleven en die ben ik dus tegen gekomen.

Het beste zou zijn dat de man weer terug zou komen met zijn bijen en ze een dag of anderhalf laten staan en ze weer met schemer weg te halen. Dan zouden alle bijen weer verzameld zijn.

Probleem is, de man is op dit moment niet te vinden. Ik heb begrepen dat de bijen (mits de koningin er niet bij is) een week blijven leven. Ik moet het dus gewoon nog een paar dagen uithouden. Ondertussen laad ik mijn honden steeds in en ga ergens anders wandelen. Vervelend is het wel.

Ik hoop dus dat de koningin er niet bij is, want anders blijven ze dus gewoon leven.

Blijven de bijen dan altijd zo agresief, of settelen ze zich en gaan weer normaal gedrag vertonen? Ze hebben genoeg eten lijkt me zo, met al die mango's.

• masch

Nu je wat meer details geeft denk ik niet dat er nog er ook nog koninginnen zijn ontsnapt. Als de bloemen van de mango's nog open staan of als er voldoende voldoende bloeiende bermen zijn verwacht ik geen problemen. De achterblijvende bijen zullen zeker binnen een week sterven of anders zich eenmaal bij bestaande volken te heben ingebedeld snel rustig worden en dan heb je geen problemen meer. De man hoeft hier niet voor terug te komen. Het probleem is gewoon dat de man hals over kop weg is gegaan. Normaal gesproken wacht een imker tot tegen de avond wanneer het grootste deel van de vliegbijen binne zijn. Het is dan heel belangrijk zo is mijn ervaring om dan het vlieggat heel goed af te sluiten vaak met stukje schuimrubber als extraatje. Door het gehobbel de wegen worden de bijen doorelkar geklust en soms agresief. Ze zoeken dan elk mogelijk gaatje om te ontsnappen maar omdat ze ingvlogen zijn op de plek war ze voorheen stonden, de thuisstand, kunnen ze de weg naar hun nest niet meer terugvinden en wordfen dan agressief. Als die man zou terugkomen zullen ze echt niet meer dna hun eigen koningin terugvliegen. dus dat is gen optie. Gewoon even je angstbelevenisen tot rust laten komen. succes

• Marieke

Dank je wel!

Mochten er nog spannende dingen gebeuren laat ik het weten!

• Imkerij Westland

Marieke heeft mij inderdaad gebeld en ik heb begrepen dat de imker (El Loco) zijn bijen overdag hals over kop heeft moeten verplaatsen.

Gevolg is dat er veel vliegbijen achterblijven die vervolgens hun volk missen.

Ik heb Marieke geadviseerd de imker te zoeken en in elk geval een aantal volken op nagenoeg dezelfde plaats terug te zetten. De vliegbijen bedelen zich dan inderdaad in bij deze volken. Vervolgens kan hij de volken gedurende de avond ophalen (uiteraard goed dichtstoppen) en verplaatsen over een afstand van meer dan 3 km.

Mocht het zo zijn dat er komplete volken (incl. koningin) ontsnapt zijn uit een omgevallen kast of eventueel een aantal zwermen zijn afgesplitst, dan helpt het terugplaatsen van de volken niet.

Het best kan in dit geval een imker deze volken vangen en over een afstand van minimaal 3 km een nieuwe plaats geven.

Een derde optie is om de complete achtergeleven volken te vernietigen met gif maar dit moet dan ook door een kundig iemand gedaan worden.

Wat ik absoluut niet snap is dat de authoriteiten geen aktie nemen om de overlast voor de omgeving te verhelpen.

Voor de prijs van een vliegticket en verblijf op Tenerife ben ik uiteraard ook genegen om de klus te klaren.

• Eric

Hallo imkerij Westland,

Als je een echte heer was zou je Marieke kosteloos helpen. Koop een ticket naar Tenerife, beschouw het als een leerdoel en vakantie ineen en zeur niet over kosten.

• Marieke

Morgen (donderdag) is het een week geleden dat de man zijn bijen heeft weggehaald en een aantal van de achtergebleven bijen mij aanvielen. Morgen is dus een week verlopen en zouden ze dood moeten zijn.

Ik heb besloten om vrijdag pas weer mijn eerste wandeling te maken, al sta ik er niet om te springen.

Hebben jullie nog tips? Waar moet ik op letten? Hoe kan ik me voorbereiden? Ik weet ondertussen dat ik langzaam moet bewegen (alleen mijn honden weten dat niet), maar wat als ik toch weer angevallen wordt? Moet ik heel stil gaan staan, of toch proberen de bijen van me af te slaan? Voor jullie is het gesneden koek die bijen, maar ik merk dat ik de bibbers goed te pakken heb.

Dank je wel.