Sinds enkele dagen bloeit de Euvodia hupenhensis. Een boom met andere latijnse benamingen waar kennelijk nog geen eenduidigheid over bestaat.De boom die ook nog altijd geen Nederlandse naam heeft maar door imkers ook wel de boom van de duizend en een bloemen of de superbijenboom wordt genoemd. eigenlijk zou ik graag wat kanttekeningen willen zetten bij de vele postieve kanten die over deze boom worden geschreven. Ten eerste heb ik gemerkt dat boom zeker niet elk jaar bloeit. Vorig jaar sloegen de twee bomen die ik bezit op twee verschillende standplaatsen, bij mij over. Ten tweede heb ik de laatste dagen nauwlettend in de gaten gehouden en het viel mij op dat de bloemen, anders dan wordt beweerd en wat ik zelf ook eerst dacht, niet honingen voordat zij opengaan. De bloemen zijn geopend bijna net zo klein als de bloemknoppen en als je goed kijkt gaan eerst de bloempjes van de schermen helemaal bovenin de boom open die het meest in de zon staan en daar zitten dan de eerste insecten op. Nu staan ook al een aantal bloempjes in de lager gelegen schermen open en gonst het er van de insecten. De dichte bloemknopjes slaan ze stelselmatig open. Let wel insecten en zeker niet alleen honninhbijen. Drie dagen geleden waren de hommels de eersten nu zitten er massa's honingbijen in maar ook vleesvliegen. Ik weet van vorig jaar dat er ook vele zweefvliegen en vlinders voedsel op deze bloemen komen halen maar die moeten nog komen. Vanmorgen rond een uur of 10 kwam onze zoon naar binnen omdat hij meende dat er een bijenzwerm in de boom hing. de hele stoep lag bezaaid met afgevallen geopende bloemetjes.Er bleek gewoon veel bijenbezoek te zijn. Als er een naam voor deze boom moet worden bedacht zou ik haar zeker niet de superbijenboom noemen maar de superinsectenboom. Zijn er imkers of plantendeskundigen met ervaringen met deze boom. Ik bedoel geen “ervaringen” uit boeken. Gegroet Marion