superinsectenboom

  • marion

    Sinds enkele dagen bloeit de Euvodia hupenhensis. Een boom met andere latijnse benamingen waar kennelijk nog geen eenduidigheid over bestaat.De boom die ook nog altijd geen Nederlandse naam heeft maar door imkers ook wel de boom van de duizend en een bloemen of de superbijenboom wordt genoemd. eigenlijk zou ik graag wat kanttekeningen willen zetten bij de vele postieve kanten die over deze boom worden geschreven. Ten eerste heb ik gemerkt dat boom zeker niet elk jaar bloeit. Vorig jaar sloegen de twee bomen die ik bezit op twee verschillende standplaatsen, bij mij over. Ten tweede heb ik de laatste dagen nauwlettend in de gaten gehouden en het viel mij op dat de bloemen, anders dan wordt beweerd en wat ik zelf ook eerst dacht, niet honingen voordat zij opengaan. De bloemen zijn geopend bijna net zo klein als de bloemknoppen en als je goed kijkt gaan eerst de bloempjes van de schermen helemaal bovenin de boom open die het meest in de zon staan en daar zitten dan de eerste insecten op. Nu staan ook al een aantal bloempjes in de lager gelegen schermen open en gonst het er van de insecten. De dichte bloemknopjes slaan ze stelselmatig open. Let wel insecten en zeker niet alleen honninhbijen. Drie dagen geleden waren de hommels de eersten nu zitten er massa's honingbijen in maar ook vleesvliegen. Ik weet van vorig jaar dat er ook vele zweefvliegen en vlinders voedsel op deze bloemen komen halen maar die moeten nog komen. Vanmorgen rond een uur of 10 kwam onze zoon naar binnen omdat hij meende dat er een bijenzwerm in de boom hing. de hele stoep lag bezaaid met afgevallen geopende bloemetjes.Er bleek gewoon veel bijenbezoek te zijn. Als er een naam voor deze boom moet worden bedacht zou ik haar zeker niet de superbijenboom noemen maar de superinsectenboom. Zijn er imkers of plantendeskundigen met ervaringen met deze boom. Ik bedoel geen “ervaringen” uit boeken. Gegroet Marion

  • marion

    Na achtereenvolgens de hommels, de honingbijen nu ook vlinders in deze boom waargenomen. Er is kennelijk een volgorde in soorten die deze bloemen bezoeken na het in bloei komen. Op dit moment vallen vele bloempjes uit de boom. Ik heb er enkele goed bekeken en de stampers zitten er nog in. Het resultaat van drachtarmoede in de omgeving waardoor er een soort concurentie is in de boom waardoor bloemen worden beschadigd en afvallen? Of soms iets van wat je in het voorjaar ook ziet bij de Mahonia als door te rigoreus bloembezoek van hommelkoninginnen bloemen worden beschadigd. Je ziet dan de honingbijen het moeten doen met het oplikken van de nectarresten van de op de grond terechtgekomen gele bloemdelen. Is er onderzoek over deze boom bekend? bij voorbaat mijn dank. Marion

  • Jolanda M

    Lijkt mij wel wat, zo'n boom die zoveel insecten trekt. Ik heb geprobeerd hem op te zoeken (in mijn bomenboekje), maar kwam niet verder dan Evodia nogwattus.

    Heb nog niet gezocht met Google, ga ik nog wel doen. :-)

    Nu moet ik zeggen dat de linde ook best veel insecten trekt en de klimop die nog even snel de laatste insecten van eten voorziet.

    Ik verwonder mij daar elke keer weer over.

    Gr. Jolanda

  • marion

    Hoi Jolanda

    Met de naamgeving ligt het nogal ingewikkeld. vroeger schreef men het geslacht als Evodia terwijl de echte geslachtsnaam Euodia was. De beste bijenboom uit dit geslacht lijkt mij de Euodia Hupehensis welke tegenwordig omgedoopt is tot Tetradium daniellii var. hupehensis JR & G Frost. Hij bloeit met witrose bloemen en begint pas met bloeien in september als vele andere bloemen al uitgebloeid zijn en er dus vor bijen weinig te halen valt. Ik denk dat wij zelf twee andere Tetradiums in de tuin hebben nl: Tetradium daniellie zij heeft witte bloemen en bloeit sinds enkele dagen. De natuur is dit jaar vroeg want normaal bloeit hij wat later in augustus. De bomen staan er al enkele jaren en blijken goed winterhard. Hij is wel niet bladhoudend dus in het najaar moet je wel eens de bezem pakken. Hij houdt alle beestjes weg uit de buurt van terssen met zoetigheden. Ons terrasje is op 6 meter afstand geen insect te zien ze allemaal in de boom. Onder de boom hoor je zwermgeluid. Tenminste nog een half uurtje geleden. Op dit moment begint het hier hevig te onweren en zijn alle insecten naar huis. Misschien kun je nog iets zinnigs vinden over deze boom

  • Jolanda M

    Nou,kom ik hem tegen als Stink- Esche? Maar ook als bienenbaum of tausendblutenbaum. :-)

    Hmm…een verklaring van de naam, wel in Duits: Name: Eu = gut, odia = Duft = Wohlduft, weil angenehmer Blütenduft, und aromatische Belaubung.

    Klinkt wel lief.

    Boompje wordt echter te hoog voor mijn tuintje, dus ik zal het moeten doen met de linde in de gemeente tuin.

    Gr. Jolanda

  • marion

    Voor een kleine tuin is deze boom inderdaad te hoog. Stinken doet de boom in ieder geval niet. Allleen als je de bladeren kneust ruik je een geur die heel kenmerkend is voor de planten die tot de familie van de rutaceae behoren waartoe ook onze sinaasappel behoort. Voor een lagere drachtboom waar veel op te zien valt kun je beter te Ptelia trifoliata of lederbom nemen uit dezelfde familie. Door goede snoei in de beginjaren is mijn boompje niet hoger geworden dan twee meter. Hij verpreid bovendien een heerlijke geur en wordt daarom ook wel in de volksmond de parfumboom genoemd en die geur weten de bijen maar al te goed te vinden. Marion

  • Jolanda M

    Bedankt Marion. Denk dat ik voor deze boom / struik nog wel een plaatsje heb.

    Gr. Jolanda

  • Jolanda M

  • Jolanda M

    Grom, ergens een fout, maar ik zie niet waar. Bah. :-(

  • marion

    Jolanda,

    Ik ben er even tussenuit geweest maar deze pagina is voor mij ook niet oproepbaar.