(half) dode bijen in huis

  • Kim

    Sinds een paar weken hebben wij last van bijen in huis. Het begon in onze aanbouw met een stuk of 3 die meestal al half dood waren en bijna niet meer bewogen. Het is een aantal weken weer rustig geweest, maar de laatste paar dagen, vind ik er ook steeds meer boven, wederom allemaal al aan het einde van hun leven. Ik heb geprobeerd uit te zoeken waar ze vandaan komen, maar ik zie geen aanvliegroutes etc. Heeft er iemand tips en / of ideeen? Het is nog wel OK op het moment, maar ik wil niet dat we straks in een bijennest wonen! Bedankt alvast!

  • Bo

    Hoi Kim,

    Dat is ons ook overkomen, nu twee keer relatief kort achter elkaar.

    Twee weken geleden lagen op meerdere kamers van onze bovenste verdieping (onder de vliering) circa 40 dode bijen, waarvan er nog enkele leefden. Wij gebruiken de ruimtes vrijwel dagelijks, maar eerder had ik geen bijen opgemerkt. Ik heb ze verwijderd en gezocht naar een nest. Dat vond ik uiteindelijk op de vliering, overigens zonder een spoor van bijen. Ik heb het nest verwijderd en er verder geen aandacht meer aan besteed.

    Tot twee dagen geleden: toen lagen er weer circa 30 dode bijen, en opnieuw geen levende, vliegende bijen. Wij hebben geen idee waar ze vandaan komen.