Hommelnest en stank

  • Hugo Boss

    Hallo allemaal!

    Ik ben een groot liefhebber van hommels en vooral omdat er jaarlijks een hele vredelievende stoet bij ons in de lavendel in de weer is. Maar nu heeft zich een hommelnest genesteld in de muur van ons dak en de slaapkamer. Geen probleem zou je denken, maar de laatste week stinkt het verschrikkelijk in deze hoek van onze slaapkamer. Kan dit bij een hommelnest? We zien ook twee kleine ogenschijnlijk vochtplekken in deze muur (gipswand). In de muur zit glaswol als isolatie.

    Kortom, denken jullie dat dit door de hommels komt of is er wellicht wat anders aan de hand. Het liefst breken we nu de muur open natuurlijk om de oorzaak van de stankoverlast te verwijderen, maar dat is met de hommels natuurlijk niet handig.

    Graag jullie ervaringen/advies. Alvast bedankt

  • Rillo

    Hoi,

    Ik zit denk ik met hetzelfde probleem, heb een nest onder in de kruipruimte ( waar ik niet bij kan )

    Is het een muffe zoete lucht ? ( denk zelf dat het honing is o.i.d. )

    Wil het nest niet uitmoorden en heb tot dusverre op internet begrepen dat ze in september (!!) pas uitvliegen.

    Dan kan ik het gaatje langs de voordeur dichtmaken, tot nu toe spuit ik maar wat luchtverfrisser als ik thuiskom en zet de ventilator op standje drie richting tuindeuren …

    Mochten jullie tips krijgen zou ik ze graag horen !

    Succes, of moet ik zeggen sterkte …

    Grtz, Rillo

  • Joany Meerman

    Hoi,

    Ik lees je berichtje en vraag me af of je probleem inmiddels is opgelost en of het de hommels waren.

    Wij hebben ook zo af en toe stank uit de muur komen. En daar zitten ook hommels. In de zomer stinkt het eigenlijk nooit en bij vorst ook niet. Alleen als het regenachtig/nattig weer is.

    Volgens mij is het geen vochtprobleem onze muren voelen niet nat. Stonk het bij jullie ook een beetje knoflookachtig.

    Alvast bedankt voor je reactie!

    Met Vriendelijke groet,

    Joany

  • richard

    Wij hebben hier ook last van, tenminste er zit wel iets wat een enorme stank veroorzaakt.

    Het is echt een lijken geur, ik moest er zowat van overgeven.

    Komt dit door insekten of misschien een steenmarter (noor holland moet hier geen last van hebben)

  • jan de landsheer

    Goedemiddag,

    Ik heb hetzelfde probleem, maar nog geen stank. Ik wil de hommels zeker niet vernietigen. Kunnen jullie me misschien vertellen, hoe het bij jullie is afgelopen ?

  • Lammert

    Hallo,

    ik heb een hommel nest kastje en ik kan een ieder vertellen wat de geur is van een hommel nest: het stinkt!!! en niet een klein beetje.

    Dus dat is de oorzaak wat mij betreft.

    groet

    Lammert

  • jacob.werkman

    ik heb ieder jaar een nest tussen mijn schuren, buiten dus ik ruik het niet .

  • Mieke Gerbecks

    Ook hier een hommelnest in spauw m.a.g. stank via een rooster in achterbouw…

    Maar lees hier nog steeds een tip om de stank weg te krijgen zonder het nest te moeten verwijderen of zo…???

  • Dick

    Wie kan me helpen aan een goede methode om van de stank af te komen?

  • Joany

    Nou daar ben ik weer.

    Ik zie dat ik hier in 2011 ook al eens gereageerd heb. De stank was vanzelf weer verdwenen. Jaren geen last meer gehad en nu begint het weer grrrr. Nog steeds geen idee of het echt deze beetjes waren en nog steeds geen concrete oplossing. Had ik die maar….

    Mvg Joany