bijen in mijn bamboe rolgordijnen

• Wendy

Hi,

De afgelopen 2 weken vliegen er, zodra ik ergens in huis een raam openzet, bijtjes naar binnen. Ik heb voor alle ramen bamboe rolgordijnen hangen. Nu heb ik in een kamer ontdekt dat de bamboe buis van het rolgordijn helemaal dicht gestopt dat met zand. Ik heb dit verwijderd. Nu lees ik dus op internet dat daar de bijen waarschijnlijk eitjes in hebben gelegd. Hoe kan ik voorkomen dat dit weer gebeurd? Ik zit er niet echt op te wachten dat ik straks gezellig allemaal jonge bijtjes in huis heb. Het gebeurd zowel aan de voorkant als de achterkant van het huis. Ik zou ook graag mijn ramen open kunnen zetten zonder dat allemaal bijtjes mijn rolgordijnen als nestjes gaan gebruiken…… Heeft hiervoor iemand een oplossing? En hoe kun je het beste de eitjes uit die bamboe buisjes verwijderen?

groetjes Wendy

• Bouna

Hallo Wendy,

Dat zijn geen gewone bijen (oftewel de honingbij), maar solitaire bijen. Ze nestellen graag in buisjes en in gaten en kieren.

Het kan in eerste instantie geen kwaad, want ze zijn weinig in getal en helemaal niet kwaadaardig.

Toch snap ik dat je niet zit te springen om nieuwe huisgenootjes. Je kunt er nu weinig nog aan doen, want de geur van de bijen zit al in je bamboegordijn en dat lokt weer nieuwe “gasten”. Vervangen van je bamboegrodijn is eigenlijk het beste. Maar ook kostbaar. Dus ik raad je aan om je bamboegordijnen eens flink in de was te zetten. Met heel veel water was je al een hele hoop weg en met wasmiddel of glassex krijgen je gordijnen ook een ander geurtje.

Dat zou het moeten doen.

Succes er mee.

P.s. Als blijk van medelijden kan je een paar bamboestokjes buiten ophangen. hopelijk verhuizen ze dan daar naartoe. En zo draag jij weer een stukje bij aan de natuur.