Zandbijen ?

• John Wemer

Sinds een paar dagen is het erg druk met bijen achterin de tijn. Wij hadden daar eerst een vijfer maar heb deze dicht gegooid een drie dagen geleden zag ik dat er veel bijen in de holletjes in het zand doken. Ik dacht in eerste instantie dat het wespen waren want ik heb er echt geen verstand van en daarom dacht Ik snel alles vol te laten lopen met water maar toen ik dus op internet zat te zoeken kwam ik er achter dat het geen wespen zijn maar bijen. Nu zijn ze dus door wat water niet weg gegaan en op zich wordt het nu dus steeds drukker. Wat voor soort het is kan ik echt niet zien maar zag wel dat ze over het algemeen best wel zeldzaam zijn. Ik heb wel geprobeerd de imker Pim Lemmers te bellen en daar kreeg ik een vrouwlijk persoon aan de telefoon, zij gaf aan dat ik de boel maar moet dichtgooien en lekker gaan bestraten wat ik van plan was voor dat stuk waar de bijen zitten. Het bestraten hoeft van mij niet direct morgen maar weet iemand hoe lang die bijen daar blijven zitten? Als het aan mij ligt gooi ik alles dicht maar wil best wel de bijen sparen, wie kan mij adviseren? MVG John Wemer

• ruth

Met 72 bekende exemplaren zijn de Zandbijen de grootste groep van de Nederlandse wilde bijen. Specifieke vliegtijd-kenmerken voor de groep zijn dan ook niet te geven: enkele vliegen op het moment dat de wilgen beginnen uit te lopen (grijze zandbij), anderen komen pas te voorschijn in het midden van de zomer (heidezandbij).

Sommige soorten zijn zeer zeldzaam andere minder zeldzaam.

In de tabel (zie bron) kun je zien welke zandbijen zeldzaam zijn en welke minder zeldzaam.

• Paulyn

Bij mij in de tuin zijn ze bepaald niet zeldzaam. Als het droog weer is word komen overal hoopjes zand omhoog tussen mijn tegels. En dit jaar nog meer als vorig jaar.

Ik denk dat je moet gaan asfalteren als je ervanaf zou willen. Verder heb ik geen last van ze, zolang mijn tegels/waaltjes niet gaan zakken door de zandverplaatsingen.