Bijen in spouwmuur

  • Es

    Vorig jaar hadden we aan de achterkant van ons huis ook al een bijennest in de spouwmuren zitten, nu zitten ze aan de voorkant in de spouwmuur.

    Ik heb toen al een mail gestuurd naar de bijenvereniging maar helaas totaal geen respons mogen ontvangen! En dat terwijl je bijennesten niet mag laten bestrijden, maar dat terzijde.

    Ik heb een klein kind en een baby en aangezien ik gisteren al een bij in huis had en vandaag al 3 wil ik toch vragen of iemand weet waar ik terecht kan om het nest weg te laten halen (provincie Utrecht). Ik heb wel eens gehoord dat het door middel van een soort lokkast kan, maar ik heb er verder ook geen verstand van.

    Ik heb ook het vermoeden dat ze bij onze buren in de spouwmuren huizen, want ook daar vliegen ze af en aan (vooral toen gisteren de zon er op stond).

    Ik hoop hier tips en adviezen te krijgen, waarvoor alvast mijn dank!

    Mvg, Es

  • Jeroen van Boven

    zijn het wel bijen? Nu vliegen de hommelkoninginen af en aan. Zwermen van bijen zijn pas eind april te verwachten.

    Hommels niets aandoen, zijn “b52”ers die niemand kwaad doen. Pas als ze echt in het nou komen zijn ze genijgt om wat te doen.

    Met vriendelijke groet

    Jeroen van boven

    Dronten

  • Willie Haanskorf

    Hallo, ik heb geen oplossing maar sinds deze week ook al 10 bijen/wespen (jonge) binnen gevonden. Een paar vlogen nog maar de anderen heb ik dood op de vloer gevonden. Ik zou niet weten of er een nest ergens zit. Wij wonen 4 hoog op een apartement. Nog nooit eerder bijen binnen gehad, dus dit verontrust mij zeer.

    Kan iemand mij vertellen welke acties we moeten ondernemen?

    wij werken allebei, alleen de hond is overdag alleen thuis en die is panisch voor bijen/wespen. Is ooit gestoken.

    Willie

  • Es

    Beste Jeroen,

    Het zijn echt bijen en ze vliegen met name af en aan als de zon op de muur staat zeg maar….Ik weet me echt geen raad want durf de ramen niet meer open te zetten (vooral die van mijn zoontje zijn slaapkamer niet) heb er van de week weer een aantal binnen aangetroffen ondanks dat de ramen dus dicht blijven aan die kant…

    Ik vraag me wel af hoe ze weg gehaald kunnen worden, heb wel eens gehoord van een soort lokkast ofzo, het lijkt me sterk dat dan de hele muur eruit gesloopt moet worden?

    Weet iemand wat we moeten doen?

    Mvg Es

  • jochen blancke

    heb je nog altijd last van die bijen in de muur na 5 jaar?

    Ik ben op zoek naar nesten die zo verscholen zitten omdat ik

    er deze graag levend en wel wil proberen uithalen.

    Weliswaar als dit wat in mijn buurt ligt, anders wil ik wel even

    vertellen hoe je het kan aanpakken met de nodige middelen.

    Mochten ze er toch uit zijn, hoe heb je dit dan gedaan? :p

    Mvg jochen