hommelnest in spouwmuur

  • andrea

    hallo

    wij hebben een hommelnest onder de dakpan van ons aangebouwde schuurtje,

    wij hebben daar een kamer van gemaakt voor onze dochter,en slaapt daar op het zoldertje,ze ligt er dus vlak naast.

    er zit alleen glaswol en een gipsplaat tussen.

    ze vind het toch wel enigsinds vervelend al dat gezoem naast haar.

    zijn er imkers die zo,n nest weg komen halen?

    om met gif te werken vind ik helemaal niets.

    andrea

  • Rillo

    Ik heb een hommelnest langs de voordeur.

    Aangezien ik hommels grappige beestje vind laat ik ze lekker z'n gang gaan.

    Nu hangt er echter sinds gisteren een muffige geur in de huiskamer.

    Aangezien het een oud huis is met houten vloeren heb ik een sterk vermoeden dat het honinglucht is.

    Met temperaturen boven de 30 graden lijkt me dat enigzins logisch ?

    Nu lees ik echter dat hommels slechts een kleine hoeveelheid honing aanmaken.

    Blijft deze geur achter wanneer de hommels "t nest verlaten of zit ik hier nog weken mee opgescheept ?

    Weet iemand een -hommelvriendelijke- oplossing ?

    Grtz, Rillo

  • Hermien Hesseling

    Wij hebben een hommelnest in de spouwmuur.

    Heel erg mooi om te zien hoe druk ze bezig zijn.

    Er zitten 2 hele dikke hommels bij die bijna niet meer door het spleetje kunnen.

    Ze kunnen bijna niet landen en uitvliegen doordat ze zo zwaar zijn, echt grappig om te zien.

    Ze doen echt niks en zijn mooie beestjes om te zien.

    Onze kat is er ook al aan gewend en laat ze lekker vliegen.

    Ze zijn beschermd dus blijf ervan af!!!

  • Inge

    Hallo,

    Hier ook een (bijna?) hommelnest in de spouwmuur. Mijn dochtertje van bijna 2 speelt nou juist het liefst op enkele tientallen cm's van de ingang. Ik vermoed dat ze dat niet blijft doen, want elke keer als er een hommel voorbij komt is ze in paniek. Toch wil ik graag voor de zekerheid weten wat voor afstand voor hommels nog veilig voelt en wat niet meer. En ik heb ergens gelezen dat hommels alleen steken als ze op hun rug liggen, dus niet zoals een bij of wesp op je gaan zitten en dan steken. Kan iemand me uitleggen of dit waar is, hoe een hommel zich gedraagt en of ik ergens alert op moet zijn ivm mijn dochtertje. Ik wil voorkomen dat zij gestoken wordt

    Alvast bedankt,

    Inge

  • els

    Hallo

    ik heb een hommelnest naast de voordeur,naast de drempel precies in een hoekje daar gaan ze in en uit,maar als ik de deur open voor iemand of ik wil vegen sta ik in de weg,en blijfen ze lang mijn hoofd vliegen,doen ze dan niks ik vind het wel een beetje eng,maar wil ze ook niets aandoen,dat vind ik zielig.

    Weet iemand of ik ze gewoon kan laten zitten,en hoelang blijfen die beestjes zitten.

    Els.

  • niek van noort

    wij hebben voor het 3e jaar nu een hommelnest in de spouwmuur zitten waar we nu wel een keer vanaf willen.

    Hoe groot worden deze nesten en wat kan ik hiertegen doen c.q. hoe komen wij hier vanaf ?

    Niek.

  • Nicole Schoone

    Hallo, ik heb ook een hommelen- nest in de muur. Maar nu begint het in de woonkamer (waar het nest aan grenst) heel erg muf te ruiken. Kan dit door dat nest komen (en wat doe ik er aan?)?

    Nicole Schoone

  • Esmeralda

    Hallo allemaal,

    Vorig jaar had ik een hommelnest in de spouwmuur. Toen heb ik zitten lezen op internet dat het lieve beestjes enz waren en dat ze geen kwaad aanrichten. En dat ze er volgend jaar niet zouden zijn. Dus zielig om die beestjes dood te maken, maar………..ze zijn er weer. Nu hoorde ik van de schilder dat ze alles in je spouwmuur kapot maken. Tevens hangt er nu een behoorlijke stank in mijn huis. Ik heb geen idee waar het vandaan kan komen. Het is niet een vaatwasser, want die kunnen ook wel eens ruiken. Weet iemand raad met dit gedoe. Eerlijk wil ik ze niet doden, maar ik wil natuurlijk niet dat mijn spouwmuur kapot gaat, zodat ik later met hoge kosten kom te zitten.

    Iemand die weet wat ik moet doen, stuur me dan s.v.p zo spoedig mogelijk een e-mailtje.

    Alvast bedankt.

    Groetjes Esmeralda

  • Ellen

    Hallo, ok ik heb eennest in de spouwmuur. Weet iemand of dit schade aan de muur toebrengt?

    En wat ik moet doen zodat ze volgend jaar een ander plekje zoeken? Of overwinteren ze in de muur?

  • Ine

    Die stank is waarschijnlijk van de poep van de hommels Ik heb exact hetzelfde als jou Ik had ze vorige jaar ook in de muur en toen ze uitgevlogen waren had ik een enorme stank in huis aan het eind van de zomer was de stank weg en vandaag zag ik dat de hommels er weer waren Ik heb nu het gat dicht gemaakt Jammer voor de hommels maar wil niet weer in die stank zitten