hommelnest in spouwmuur

  • Aatje

    Ik heb een hommelnest in de spouwmuur onder het slaapkamerraam op de begane grond. Ook heb ik 2 katten, die weliswaar aangelijnd, regelmatig proberen de hommels te pakken. Hoe kom ik het snelste van dit probleem af?

    De grootste hommel van ± 3 cm is vlak na pasen de spouwmuur ingegaan en heb ik niet meer gezien. De kleinere hommels vliegen de hele dag af en aan met voedsel.

    Eigenlijk zou ik hier graag vanaf willen, maar ik weet niet hoe.

    Ada

  • Aatje

    hommelnest in spouwmuur

    Gepost door Ada

    Datum: 24 mei 2009 13:25

    Ik heb een hommelnest in de spouwmuur onder het slaapkamerraam op de begane grond. Ook heb ik 2 katten, die weliswaar aangelijnd, regelmatig proberen de hommels te pakken. Hoe kom ik het snelste van dit probleem af?

    De grootste hommel van ± 3 cm is vlak na pasen de spouwmuur ingegaan en heb ik niet meer gezien. De kleinere hommels vliegen de hele dag af en aan met voedsel.

    Eigenlijk zou ik hier graag vanaf willen, maar ik weet niet hoe.

    Ada

  • Fiona

    Hoi Mooi laten zitten de beesten doed geen vlieg kwaat en richt geen of nauwlijks schade aan. Na de zomer zijn ze weg. Geniet er van erg rustgevend door hier na te kijken wat ze allemaal naar binnen brengen.

  • Maarten897

    Wij hebben er ook een in de spouwmuur, en een zoontje van bijna 2 die ze probeert te pakken. Ik zit er ook niet op te wachten dat hij gestoken wordt. Ik denk dat ik de open stootvoegen tijdelijk dicht maak vanavond…

  • Jasper Reijman Hinze

    Wij hebben ook een hommelnest in de spouwmuur, en ik zou mijn kinderen leren dat ze de beestjes niet moeten pakken, maar ze iets leren over hommels! Wikipedia is een goeie bron van informatie erover. Hommels steken zelden, en echt alleen maar als ze zelf worden aangevallen. Ze hebben geen enkele interesse in mensen , en ze zijn volstrekt onschadelijk. Ze zijn eerder nuttig. Zonder hommels zouden er een heleboel planten geen overlevingskans meer hebben, daar ze een belangrijke functie hebben in het bestuiven van planten, bloemen en bomen.

    Als je er meer over aan de weet komt, dan komt er misschien weer iets van de verwondering terug die we in onze drukke wereld dreigen kwijt te raken.

    Ik zou ervoor willen pleiten ze te koesteren!

  • bart bakker

    hi wij hebben ook een nest in de spouwmuur bij ons thuis,en ik moet zeggen ik vin het machtig mooi om te zien wat die beestjes allemaal binne brengen.doen ook totaal geen kwaad en onze zoon van 5 weet dat hij er af moet blijven maar kijkt zich suf naar die prachtige beesten .dus wij laten ze lekker zitten waar ze zitten totaal geen last van echt niet .

  • tia

    hallo Aatje,

    Zoals vele dieren diin de natuur leven,laat ze hun gang gaan en leg ze niets in de weg, dan laten ze jou ook met rust. Wij hebben momenteel een hommelnest in een vogelhuisje,twee meter van ons hondehuis en van de aansluiting/tuinslang, je hoort de beestjes de hele dag zoemen en druk bezig met af en aan vliegen. Zelfs s nachts als ik er langs loop, is er zeker eentje die de wacht houdt voor de ingang van hun holletje,met al zijn gezoem.Je moet het als iets bijzonders ervaren, zolang er nog zoveel moois van de natuur je in je bezit hebt.

    Zelfs een grote familie kauwen en eksters met jonkies verblijven bij ons, tja, je wordt er wakker van, maar als dat alles is!!!

    Dus lieve mensen, laat ze hun werk doen en idd na een tijdje vliegen ze uit,

    grtjs

    Tia

  • jos

    koop wespen poeder ( flacon) daar zit een tuitje aan die aan de bovenzijde opensnijdt.

    kun je in de spouw spuiten met het gifpoeder na een tijdje zijn ze allemaal dood.

  • michel

    Ja hoor Jos, maak alles maar kapot.Je bent ZEKER geen natuurmens.

  • Hendrik

    Laat hommels mooi…doen niks kwaad!

    niet met gif doden.

    en de gaten dicht te maken waar ze doorheen gaan is NIET een oplossing!!

    ze vinden namelijk altijd een weg om erin/eruit te komen..dus als je het gat dicht maakt heb je een grote kans dat ze aan de binnenkant van je huis weer vind!!!