moeten de bijen weg?

• Margitte

Hallo,

Vanmiddag zag ik uit de spouwmuur (naast een deur) bijen komen. Ze zijn bruinig van kleur en zeker geen wespen. Toen ik wat dichterbij kwam kijken reageerden ze wat zenuwachtig. Zover ik het kan beoordelen zijn het er maar twee (maar ze lijken op elkaar dus misschien waren het wel tien verschillende, wie weet…) Overal lees ik hoe je bijen moet verwijderen of verdelgen. Maar is het noodzakelijk om ze te verwijderen? Als we met respect met ze omgaan kan het dan kwaad dat ze blijven zitten? Wat zijn de risico's en waar moet ik op letten als ze mogen blijven?

Het liefst gebruik ik geen chemische middelen en wil de natuur de ruimte geven.

Alvast bedankt, Margitte

• Marlou

Beste Margitte,

Ik heb geen antwoord maar hetzelfde dilemma als jij, ook sinds het afgelopen weekend.

Ik heb mijn dilemma uitgebreid met: en wat als ik de kozijnen wil schilderen? Ik kan me voorstellen dat de bijen zich door die lucht aangevallen voelen, en dan zelf gaan aanvallen (Ik weet wat dat is: ik heb jaren geleden eens een zwerm achter me aan gehad. Er is overheen te komen, maar fijn is anders. En ik denk niet dat een schilder de aanwezigheid van die bijen op prijs stelt.)

Kortom, ook ik ben op zoek naar een zo vriendelijk mogelijke oplossing, voor huis en bij.

Vriendelijke groet,

Marlou

• jaap van Popering

Margaritte en Marlou .

Vanuit mijn stoel is het niet mogelijk om exact vast te stellen wat het zijn.

Om deze tijd van het jaar zijn zowel Wespen als Hommel Koninginnen nestgelegenheid aan het zoeken , en willen dat regelmatig in een spouwmuur .

Als het Wespen zijn kan je proberen on die éne wesp dood te slaan met een vliegenmepper of zoiets.maar NIET laten nestelen want op het eind van de zomer zijn het er enkele duizenden .

Zijn het Hommels als die niet in de weg zitten kun je die laten zitten omdat die niet zo agressief zijn als wespen , zitten zij echter kort bij een plaats waar kinderen spelen , dan ook verwijderen.

Jaap v P

• Marlou

Beste Jaap,

Ik heb overduidelijk geen wespen of hommels, het zijn bijen. Ja, ik kan ze soms (oor bij de muur) horen zoemen, dat zegt iets over het aantal: niet een paar solitaire bijtjes. Er vliegen er ook een tiental tegelijk door de lucht (tegen de avond: op het warmst van de dag ben ik er niet maar dan zijn er, denk ik, meer).

Wat zou jij doen met bijen in de spouw?

Vriendelijke groet,

Marlou

• Margitte

Beste Jaap,

Ik begrijp dat het moeilijk van een afstand vast te stellen is wat het zijn.

Ik meen bij mij toch ook echt bijen te zien. Een wesp is het zeker niet (“mijn”beestjes zijn bruin en hebben geen taille) en hommels vormen geen gevaar.

Stel dat het inderdaad bijen zijn, kun je er dan iets algemeens over vertellen hoe ik er het beste mee om moet gaan? Kan ik ze laten zitten en waar moet ik eventueel rekening mee houden?

Die opmerking over het schilderen van Marlou was bijvoorbeeld een handige tip, had ik zelf niet over nagedacht.

Margitte

• jaap van Popering

Als het Honing Bijen zijn moeten zij daar vorige zomer al ingevlogen zijn , die komen niet met een paar tegelijk maar met zo'n duizend of acht.

Kijk eens op deze site ; http://www.dewerkbij.nl/ daar staan meerdere honingbijen afgebeeld .

Als jullie dan nog denken dat het honingbijen zijn moet je er eens eentje doodslaan en meten hoe lang en breed hij is .

Jaap v P

• hannie

ik heb ze heel raar maar een aantal dus geen duizenden onder de tafelzitten en boorgaatjes in de muur Zo zou ik zeggen solitair bijen maar wel erg groot daarvoor

bovendien het gedrag is totaal anders als mijn gewende honingbij (mijn vader had vroeger bijenkasten)

dus na hommels, bijen en wespen nu weer iets anders ha ha Maar grote vraag wat zijn het en is het andere agressievere gedrag niet kwalijk ???

Ik ben bij fan maar het zijn zeker dus geen bijen of hommels die je kunt benaderen Meer het gedrag wesp

wanneer moet ik tot actie overgaan nu nl zitten ze me nog niet in de weg maar zit niet te wachten op agressieve meerdere uitbreidende bijen in de zomer bij mijn tafel waar ik ook op airbrush

• hannie

heb net via google op www.wildebijen.nl gekeken en het zijn echt honingbijen die ik hier heb zijn de zwarte

maar dus erg agressief niet de duitse honingbij zoals ik ze van vroeger ken

• stan

ja bijen moeten weg er zit een nest in de tuin dat is heel erg kut dus ja ze moeten weg laterrr