Bijen in de tuin

• Anna

Sinds een paar dagen zie ik heel veel bijen in de tuin. Ik weet niet hoelang ze er al zitten, maar gisteren hebben we voor het eerst nieuwe planten en bloemen in de tuin gezet en buiten gezeten en toen viel het op.

Wat is veel? Het zijn er gemiddeld een stuk of 10.

Ze vliegen ook alleen maar rond in de tuin, zitten niet in de bloemen of zo.

Ik ben niet direkt bang voor ze, maar ik heb nu al 2 keer achter elkaar een wespennest in de tuin gehad dus echt comfortabel voel ik me er niet bij. En ik heb katten, dus daar ben ik wel een beetje bang voor dat die gestoken worden.

Een nest zie ik nergens hangen (in mijn tuin dan, de tuin van de buren kan ik niet controleren). Is het nu bijenseizoen en gaan ze vanzelf weer weg? Of kan ik misschien toch ergens een nest hebben (schuur of in de grond)?

Bedankt alvast.

• Anna

Deze zit al een hele tijd op m'n tuintafel.

• jaap van Popering

Beste Anna.

Leuke foto die je gemaakt hebt .

Het is een van de vele soorten solitaire bijen .Waarschijnlijk nestelen ze ieder afzonderlijk in gaatjes in de grond , in hout , kan zelfs in een bepaald soort steen waar gaatjes van een mm of acht in zitten .

Je hoeft daar niets aan te doen , na ongeveer een maand gaan die vanzelf weer weg , en zie je hun nakomelingen volgend jaar weer gewoon terug, en zij steken ook niet .

Jaap v P

• Anna

Echt???? *shock*

Ik snap dat jullie bijen heel leuk vinden, maar ik wil ze niet elk jaar terug.

Kan ik ze met de nieuwe planten meegekregen hebben gisteren (in de kluit misschien, want in 1 plastic pot zag de aarde er wat vreemd uit)?

Of misschien in de zakken pot/tuingrond???

Als ik geen katten had, was het allemaal niet zo erg. Maar die vinden het allemaal wel erg leuk en proberen ze te vangen. Is er geen natuurlijk afweermiddel zodat ze mijn tuin vinden stinken en naar de buren gaan?

Maar ik begrijp dat ik niet bang hoef te zijn dat er straks ergens een hele grote tros bijen hangt. Dat scheelt in ieder geval iets.

Bedankt voor je reaktie.

• Anna

Nog een vraagje, weet je ook welk ras dit is? Want op internet vind ik deze site:

http://www.naturalmedia.nl/NL/pags_jdr/onderzoek/publicaties/vrije_bijen_in_de_AWD.html

En de foto van de zwarte honingbij lijkt erg op de foto die ik hier geplaatst heb.

Maar dat is dacht ik geen solitaire bij.

• Anna

Lastig dat je hier je bericht niet kunt aanpassen. Want nu suggereert iemand dat het geen bij is maar een zweefvlieg.

Nog een andere foto van vanmiddag, deze heeft streepjes.

• jaap van Popering

De bij die jij hebt gefotografeerd is echt een heel andere Bij , en niet de honingbijen die wij in kasten en korven houden .

Welke soort het exact is dat is niet zo eenvoudig want er zijn er honderden van .

Als je links bij honing producten ; De Werkbij aanklikt daar staat onze honingbij duidelijker afgebeeld .

Voor alle duidelijkheid , die bijen zijn niet met een paar plantjes of zo meegekomen , maar zullen daar gewoon ergens nestelen .

Jaap v P

• hannie

de tip die ik van mijn vader kreeg gisteren heb ook van die solitaire bijen sinds een dag of tien denk ik

maar geen streepjes en meer honingbij heeft veel weg van je eerste foto maar toch net iets meer duitse zwarte bij (gevonden exact wat uiterlijk op www.wildebijen.nl bij honingbij zwarte)

Hij adviseerde een naar luchtje in de buurt te sprenkelen dus bv insektenspray

Bij mijn stoel waar ze in de gaatjes ook zaten helpt het en ja die stoel echt nodig met mijn hobby airbrush dus op de leuning gesprayd dus niet de bijen vernietigd

ze gingen dus wel weg hoop dat ze definitief weg zijn onder mijn stoel

dus wie weet helpt dit bij je ook ???

• hannie

de laatste foto is inderdaad in mijn ogen een zweefvlieg en totaal niet hinderlijk of schadelijk

• Cor

Beste,

dit is geen bij maar een zweefvlieg. Als ezelsbruggetje kun je aanhouden dat alle vliegen twee vleugels (een paar) hebben en alle bijen 4 (twee paar). Het is bij de bijen moeilijker te zien omdat in rust (als zij niet vliegen) de vleugels over elkaar schuiven. Daardoor lijkt het op een paar vleugels. De ogen van de vliegen komen heel vaak op het hoofd tegen elkaar, maar daar zijn ook uitzonderingen op.