hommelnest/ wat te doen.

  • harry

    Heb ook een hommelnest in spouwmuur.

    Wat hier gezegt wordt dat ze na uitvliegen niet meer terugkomen is niet waar.

    Dit nest zit er al 3 jaar nu,komen dus steeds terug of koningin(?) overwintert.

    Wil er nu ook wel vanaf want lijken er steeds meer te worden.

  • jacobuskeer

    voor mij staat het niet vast of er een schadelijke bezonderheid is bij het hebben van een hommelnest

    ik lees wel dat er wat de bijenvolken een probleem is ! ze verzwakken en sterven wat een schadelijke bij werking heeft ! stufmeel verplaatsing.

    of het nu zo verstandig is een hommelnest te verwijderen cq te doden ! weet ik niet

    mijn gedachte is laat de natuur z`n gang gaan als ze geen overlast geven hou het van in den beginnen beperk door de ander uitgangen te blokkeren!

    als ik het mis heb hoor ik dat graag ,veel sterkte

  • Elsje

    Het hommelnest bevindt zich tussen de spouw en het kozijn van mijn begane grond woning. Die diertjes vliegen af en aan, het aantal wordt steeds groter net als de diertjes. Mijn hond ligt regelmatig op de loer en wanneer hij de kans krijgt hapt hij naar ze. Tot op heden zonder resultaat gelukkig. Ik wil graag van dat nest af. Nu is mijn vraag ……. hoe kom ik er van af……….. Ik ben benieuwd naar het antwoord.

    Hommelse groet van Elsje

  • Yo

    Het is mogelijk dat de hommels zijn uitgevlogen. Het kan ook zijn dat het hommelnest door wasmotten is besmet en opgegeten. Inderdaad, die motten die ook lekker in een wasmand met oude ongewassen was kunnen gaan zitten. Het zijn slanke witte larven met een zwart kopje, die graag een wat hoger plekje op zoeken (goede klimmers) om aan een zijden draad rond de “nek” ergens gaan te verpoppen. Een plaag die je niet graag in je stoffen buiten en/of thuis wilt hebben.

    Hommels (werksters) verzorgen hun kroost tot het einde en de (jonge) koningin(en) zoekt waarschijnlijk een plekje ondergronds om te overwinteren. Dus leegvegen en ontsmetten die nestkast. Volgend jaar een grote kans dat de hommels (ca. 400) terugkomen, want er zit een grote verscheidenheid aan bloemen en voedsel bij jouw in de omgeving. Goed voor de biodiversiteit, bestuiven van bloemen en planten, helpen van bijen (bijensterfte) in hun werk, puur biologisch en natuurlijk een beschermde diersoort in Nederland (2 soorten zijn in Nederland al uitgestorven, 6 zijn er nog over). Dus geen paniek en niet aanzitten, want ze leven al zo kort. Plaats een hekje of als het echt moet: stop het gat dicht in de winter met wat papier. Wel hommels in de tuin? Muizenhollen (2 m), losliggende graszoden en droog hol hout zijn favoriet. Maar ook een schone kartonnen doos (met deksel) met gat (1 a 2) op een droge, zonbeschutte, rustige plaats kan als nestkast dienen. Bewoond? Niet meer verplaatsen! Hommels gespot? Meld het nest aan bij de KNNV.

  • Yo

    Vervolg: wel hommels in je tuin.

    Plant veel diverse (na)zomer bloemen in je tuin en kies voor bloemen waar het nectar diep zit. De hommel heeft een langer tong dan bijen; dus minder concurrentie, minder honger en minder massale sterfte.

  • Jolanda

    Ik krijg toch een vermoeden dat er niet veel aan te doen is, tenminste niet op een diervriendelijke manier.

    Ook ik heb een hommelnest onder de vlonder bij onze zithoek. Nu is het nog redelijk te overzien, een paar driftige hommeltjes vliegen af en aan.

    Maar ik weet niet hoe het is als je een maand verder bent. Zo leuk als ik ze ook vind, ik ben niet blij met het feit dat ze onder m,n zithoek zitten.

    Is er niets bekend waar ze een hekel aan hebben waar je de ingang mee in kunt smeren of spuiten waar ze door ontmoedigd worden zodat ze een andere plek gaan zoeken?

  • don

    Hallo ik heb sinds kort op de camping onder aan mijn caravanbodum daar zit plastiek

    voor isolatie een hommel nestje zitten wat moet ik daar aan doen?

  • lidwien

    We hebben nu al drie jaar een hommelnest onder de overnaadse planken van ons huis. Maar ieder jaar komen er meer hommels, nu heb ik de uitgang maar dichtgestopt met bezwaard gemoed…

  • Manja

    Google even op hommelnest en je vindt veel info. Hommels zijn steeds belangrijker omdat er steeds minder bijen zijn. Ga met je kinderen eens op de grond in de tuin liggen en bekijk samen het ‘wonder’ dat hommel heet. Leg uit wat ze doen en wat ze vooral niet doen > steken! Geniet juist van die dikkerds in de gedachte dat je ze wel erg moet pesen, willen ze je steken. Dit in tegenstelling tot bijen en wespen.

    Maak nu, begin juli, vooral geen nestopeningen dicht, je vermoordt een heel volk. Wacht tot de herfst, dan hebben ze hun werk gedaan.

  • Manja

    Voor alle ouders: ga naar de site van de knnv. In het menu staat een blokje met ‘hommels’ . Onderaan die pagina kun je iets downloaden speciaal voor kinderen. Leer samen met je kinderen meer over hommels!