af en toe bijen in de slaapkamer

• Ella

Het is nu 22 maart Sinds een aantal weken heb ik om de 2 a 3 dagen een paar bijen binnen in mijn slaapkamer bij mijn raam en op de grond terwijl het raam dicht is ,soms hele kleintjes en soms wat grotere ,ze zijn nog ‘suf ’vanwege de lage temperatuur neem ik aan ,ik heb alles nagekeken maar heb geen flauw idee waar ze vandaan komen ,

Nou vindt ik het mooie en nuttige dieren ,maar niet voor in de slaapkamer ,

en hoop ik dat als het buiten warmer wordt ze hun weg weer naar buiten gaan zoeken waar ze erin zijn gekomen ,ik heb nu visioenen van de hele zwerm in mijn slaapkamer brrr ,

Heeft iemand tips ? Is er een imker die kan helpen ? (omgeving zaanstad) Hoe kan ik erachter komen waar ze zitten ? Ik zie van buiten ook geen aanvliegroute en hoor niks zoemen ,maar het is nog te vroeg in het seizoen denk ik ….

alvast dank voor de hulp !

• jaap van Popering

Beste Ella.

Je schrijft over Bijen op je slaapkamer . maar ik weet niet wat voor bijen het zouden kunnen zijn . Je hebt het over kleintjes en wat grotere , Hoe groot of klein ??

Ik denk niet dat je bang moet zijn voor een tros bijen in je slaapkamer.

Je kunt ze het beste gewoon met een stofzuiger op zuigen , en even wachten tot het wat warmer is of er soms meer komen , maar ik denk dat het maar een incident is

Jaap van Popering.

• Ella

Dankjewel voor je reactie Jaap ,tja volgens mij zijn het volwassen bijen en kleintjes/jonkies die ik vind ,ik heb even plaatjes gekeken op internet

en ze zien er toch wel uit als honingbijen (met mijn leken-kijk erop) ,

ik hoop dat het inderdaad incidenteel blijft ,al vond ik er van de week weer eentje die kroop over de grond ,maar het is intussen ook weer kouder geworden en mocht het wel meer worden als de temperatuur oploopt , dan plaats ik wel een alarmoproep hier ,

met vr groet,

Ella

jaap van Popering schreef:

>

> Beste Ella.

>

> Je schrijft over Bijen op je slaapkamer . maar ik weet niet

> wat voor bijen het zouden kunnen zijn . Je hebt het over

> kleintjes en wat grotere , Hoe groot of klein ??

> Ik denk niet dat je bang moet zijn voor een tros bijen in je

> slaapkamer.

>

> Je kunt ze het beste gewoon met een stofzuiger op zuigen , en

> even wachten tot het wat warmer is of er soms meer komen ,

> maar ik denk dat het maar een incident is

>

> Jaap van Popering.

• vrossie

Ik heb eenzelfde probleem, alleen vind ik ze zelfs in bed van mijn zoon, en dat is toch wat minder leuk. Het zijn zeker gewone bijen. Moet ik afwachten of is er een mogelijkheid dat er een nest bijvoorbeeld onder de pannen zit? Ik heb geen idee hoe je kunt traceren waar een mogelijk nest zit.

• Ella

Hay ‘ Vrossie ’

dat lijkt me helemaal vervelend ,mijn bed staat gelukkig een eind van de vensterbank en ja het lijkt mij ook logisch dat er ergens een heel bijenvolkje zit

maar we zullen ze toch eerst moeten traceren voordat we iets kunnen doen

Ik ben nu zoveel mogelijk kieren en gaten in de slaapkamer aan het dichtmaken

er zitten er genoeg, want het is een oud huis en dan maar afwachten hoe het verder verloopt,ik hou je op de hoogte als ik iets weet ,

groetjes , Ella

vrossie schreef:

>

> Ik heb eenzelfde probleem, alleen vind ik ze zelfs in bed van

> mijn zoon, en dat is toch wat minder leuk. Het zijn zeker

> gewone bijen. Moet ik afwachten of is er een mogelijkheid dat

> er een nest bijvoorbeeld onder de pannen zit? Ik heb geen

> idee hoe je kunt traceren waar een mogelijk nest zit.

• Tommeken

Hallo,

ik woon in België en zit momenteel ook met een bijenprobleem.

Sinds enkele dagen vinden we dode en suffe bijen in de slaapkamer van ons zoontje (20 maand).

(Ik weet nu niet of bijen net als wespen kunnen “doodvriezen” en bij warm weer terug tot leven komen?)

Deze ochtend terug 3 van dezelfde grootte en uiterlijk.

In België kan je naar de brandweer bellen voor de bestrijding, wat we ook hebben gedaan.

Ze komen morgenavond langs, en voorlopig gaan we het kinderbedje afdekken met een muskietennet.

Maar we moeten wel weten waar de bijen zich bevinden, zoniet kan de brandweer weinig doen.

Ik vermoed dat ze langs een kleine spleet in de spouwmuur geraakt zijn, en via de omlijsting van het rolluik

de slaapkamer binnenkruipen. Ik ga vanavond en morgen nog een even de wacht houden en zien of er nergens beweging is.

Ik laat nog wel iets weten op het forum hoe het afgelopen is!

Groeten,

Tom

• schmitz

Beste Ella,

Wij hebben hetzelfde probleem.

Vandaag weer een bij binnen. Mijn vrouw trok vorige week het rolluik omhoog wat zeker een week dicht geweest was.

Toen zat er bruin spul aan het rolluiklint (vermoedelijk honing). Telkens wanneer we het rolluik omhoog doen komen er ook een hoop bruine korrels uit het gat waar het lint naar binnen gaat.

Mijn vrouw heeft een gebeld ervoor en zeiden dat deze bijen niet steken en dat ze vanzelf weer weggaan. Als ze in juni nog niet weg zijn moesten we terugbellen.

Nu krijgen wij binnen 2 weken nieuwe kozijnen dus toch maar weer bellen hiervoor. Niet dat er dadelijk een zwerm bijen tevoorschijn komt bij het verwijderen van de kozijnen.

Heb je al ontdekt waar ze vandaan komen?

gr.

Marc

• Debby

Hoi,

Zondag heb ik bij het raam in mn dochter haar slaapklamer een bij gevonden, zijn achterlijf hing er half af.

Vanmiddag (donderdag) hebben we weer een suffe bij gevonden op de grond.

moet ik me zorgen maken?

Weet niet wat ik moet doen.

Heb gezocht naar gaatjes in haar kamer en waar de cv leiding naar binnen komt een papier ingepropt.

Hoop dat het een incident was, anders ga ik van het weekend die hele kamer leeggooien en alles nakijken.

iemand nog tips misschien.