bijen in huis

• Els

De laatste paar dagen liggen er bij ons in de woonkamer telkens bijen op de grond bij het raam. Meestal zijn dit bijna dode of al helemaal dode bijen, af en toe zijn er ook levende die bij het raam vliegen. We kunnen niet ontdekken waar ze vandaan komen, waarschijnlijk ergens uit de spoumuur of uit het dak van de erker (?).

Wat kunnen we hier tegen doen? Ik heb begrepen dat imkers daar wel bij kunnen helpen, maar klopt dat en hoe vind ik een imker in onze woonplaats die dat wil doen? Als het bijen zijn die nu het nest aan het verlaten zijn, komen er dan volgend jaar weer bijen terug op die plek?

• J.A.van Popering

Beste Els

Als de overlast zich pas de laatste paar dagen voordoet , zijn ook dit geen bijen maar wespen . Bijen zijn over het algemeen bruin , en wespen geel van kleur.

Zie je ergens wespen in en uit vliegen , dan heb je met een nest te maken ,anders kan het best zo zijn dat het nest tot soms wel zes huizen verder zit.

In dit geval de wespen met een stofzuiger gewoon opzuigen.

Jaap v P

• Sabrina Deprez

Ik zit met hetzelfde probleem en heb naar de brandweer gebeld maar zij zeggen dat we de bijen eerst moeten kunnen lokaliseren vooraleer er een imker langs kan komen.

Hoe hebben jullie dit probleem dan aangepakt?