Mysterieuze bijen sterfte kan voorkomen worden

• Huibert van der Meijden

Heel veel honing bijen overlijden door een parasiet.

Een oud en zeer probaat middel om de parasiet weg te lokken en te doden is in elke bak een platte schaal of bord neer te zetten. Leg daarop 10 salie bladeren. Kneus deze bladeren en vermeng de salie bladeren op het bord met honing.

Bij binnenkomst van de bij zal de parasiet zich direct naar het bord begeven. Deze parasiet kan niet tegen salie en wordt door de salie gedood.

Deze informatie werd mij aangereikt door Maria Magdalena, waarvoor mijn oprechte dank.

* Aanvullende informatie *

Wat is er aan de hand:

Er is momenteel een parasiet die gemuteerd is geraakt met een bacterie.

Hij maakt een bijenvolk direct dood. De naam van de parasiet is niet

bekend, het is niet de Varoa mijt.

Wat te doen:

Doe minimaal 10 en maximaal 12 salie bladeren om een schoteltje (van kop

en schotel). Kneus de bladeren en vermeng ze goed met honing. Zet een

bordje in elke bijenkast. Het aantal bladeren is belangrijk!

Hoe werkt het:

Zodra de bij de kast binnenkomt valt de bacterie dood neer door de salie.

De parasiet zelf eet zijn buikje vol aan de honing waarna die puffend en

steunend in de honing blijft liggen en sterft. Een parasiet die zich aan

honing tegoed doet gaat altijd dood.

Deze oplossing werkt onder alle weersomstandigheden omdat in de kast de

bijenstoel een gewoon leefklimaat heeft.

Controleer regelmatig of nog salie bladeren in de honing aanwezig zijn.

Zijn ze opgegeten dan gelijk een nieuwe portie aanmaken en in de kast

neerzetten. Dus regelmatig visueel controleren.

Honing met salie doodt niet alleen parasieten en bacteriën, ook

neergelegde ziektekiemen in de kast gaan dood, is speciaal geschikt om

bijen culturen te kweken.

Veel succes en ik verneem graag de ervaringen.

• Jaap van Popering

Ik heb hie twee vraagjes over .

Als je niet weet welke parasiet het is , hoe weet je dan dat hij dood gaat .??

Is dit verhaal gebaseerd op natte vingerwerk of is hier onderzoek naar geweest en door wie ????

Jaap van Popering .

Een oude mevrouw heeft het mij verteld toen ik aangaf dat ik interesse had om bijen te gaan houden. Zij vertelde dat het een oud recept was dat in de vergetelheid is geraakt. Ik ben op internet op zoek gegaan naar recepten van honing en salie ter genezing om te trachten een vroegere publicatie te vinden.

Etherische olie van salie blijkt een zeer geneeskrachtig sap te zijn. Salie bladeren bleken vroeger veel meer waarde te hebben dan theebladeren (ruilhandel met China) en kwamen in alle hoven voor.

Zie ook de links hieronder.

http://plantaardigheden.nl/plant/beschr/gonnve/salie.htm

http://leesmaar.nl/artsenijgewassen/1796_3/planten/201_210.htm#202

http://leesmaar.nl/cruijdeboeck/deel2/capitel064.htm

Ik heb het bericht gepubliceerd omdat het een urgent probleem is in de imkerij. Ik wil iedereen vragen het uit te proberen (het schaadt in elk geval niet) en de ervaring met mij te delen. Ik ben bezig om imkers te zoeken die het willen uitproberen. Ik heb zelf nog geen korven, ik ben het vak nog aan het leren. Ik heb zelf een praktische en een wetenschappelijke achtergrond, maar de imkerij praktijk moet aantonen hoe goed het werkt. Graag verneem ik wie interesse heeft om het uit te proberen.

• Jaap van Popering

Nogmaals : als je niet weet over welke parasiet het gaat .hoe weet je dan dat hij dood gaat.???

Overgens ben ik al vijftig jaar imker en weet goed waarover ik schrijf.

Jaap van Popering.

In aanvulling op voorgaande informatie:

De parasiet zal zich na het eten van de honing en de salie verbergen in de was van de raat. Daar overlijdt de parasiet en vormt geen smetting meer voor het bijenvolk.

Door de was van een paar raten van de kast te onderzoeken waarin het bordje honing met salie heeft gestaan en de was van kasten in dezelfde omgeving die niet behandelt zijn kan bijv. de WUR nagaan om welke parasiet het gaat.

Het is mijn wens dat meerdere imkers deze remedie uitproberen en hun wasraten laten onderzoeken door Dhr Van der Steen de WUR in Wageningen zodat we zo snel mogelijk te weten komen om welke parasiet het gaat en de methode een algemene acceptatie kan krijgen.

Uit bovenstaande blijkt ook het risisco van het importeren en exporteren van bijenwas raten. Daar kunnen zich parasieten in bevinden waardoor de besmetting zich verder verspreid over meerdere landen.

Jaap,

Er is momenteel al één imker die het recept in een kast uitprobeert. Ik hoop dat er meerdere imkers het willen uitproberen (zie ook mijn andere reactie: parasiet verbergt zich in de was) en bij de WUR willen laten onderzoeken om zodoende te kunnen achterhalen dat dit recept echt effectief is. Salie is vanoudsher (publicaties vanaf 1600) bekend als genezend bij mensen en is een natuurlijk product. Honing is ook een zuiver en natuurlijk product. Samen blijken ze een bijzonder werking te hebben.

Het aantal blaadjes salie komt wel precies: tussen de 10 en 12. Niet meer of minder. En (ondanks dat dat lastig kan zijn) aan de binnenkant van de kast bij de vliegopening plaatsen vemengt met voldoende honing.

Ik hoop dat je het ook wilt uitproberen om jezelf te overtuigen. Salie plantjes zijn te koop bij bijv. intratuin (op de kruiden tafel) of in zaadvorm bij de boerenbond.

• Jaap van Popering

Waar heb je het over ,er zijn 900 soorten salie .Welke zou dan helpen tegen een onbekende niet te traseren parasiet.

Als je mij een e mail adres geeft stuur ik je een foto met een halve h.a salie.

Jaap v P

• Gerard

Dit verhaal is dacht ik niet geheel juist want de parasiet die de grote bijensterfte heeft veroorzaakt is de varoamijt die zich in de de de bij vaszet en zich voedt met bijenbloed. Ook worden door de verzwakte bijen extra vatbaar voor virussen.

Nu is de varoamijt resistent geworden voor middelen die voorheen wel hielpen en dat maak bestijding extra moeilijk nu zijn er wel natuurlijke middelen effectief gebleken en in Amerika heeft men goede resutaten geboekt met tymol, een op thijm gebaseerde eterische olie die geen resistentieverschijnselen veroorzaakt.

Hier is deze stof als geneesmiddel niet verkrijgbaar omdat het als zodanig niet is geregistreerd.

Wel zijn er middelen op deze basis te koop onder de naam thymovar en thymolpoeder.