stuifmeelbolletjes ?

• astrid

ik kom net terug van vakantie en wil graag het raam openzetten, maar dat lukte in 1e instantie niet. Reden: kleine gele bolletjes die in het randje onder het raam zitten. Ik vraag me af wat dit zijn en of ik voorzorgsmaatregelen moet nemen of dat ik kan volstaan met het weghalen.

(ik heb er al eens eerder een paar gezien, maar kon toen geen gaatjes in mijn kozijn ofzo ontdekken - nu heb ik nog niet gekeken en het raam maar even dichtgelaten….).

Wie weet meer ?

• anky

Ook ik heb zojuist de kantelraam van buiten willen wassen en ook bij mij vielen er gele stuifmeelbolletjes tussen het raamgedeelte en het dak (riet) uit.

Ze zaten in een lange rij achter elkaar en omhuld in een soort van bruin hars/hout. De bolletjes gingen gemakkelijk van het hout en ze zijn ongeveer 6mm groot. Er komt een soort van stuifmeel af, en er zit een piepklein gaatje in. Verder kan ik zien dat er een soort speeksel is gebruikt, net zoals de wespen doen met hun nest bouwen. Het bestaat uit laagjes. Ik heb de eitjes nu in een doorzichtig doosje gedaan omdat ik toch wel nieuwschierig ben van wat dit zal worden. Zelf denk ik aan een bijsoort.