rare bijen

• N Wagenaar

mijn broer heeft een tafel onder zijn glazen afdak staan, met aan de onderkant enkele geboorde gaatjes voor het blad vast te schroeven.

en in die gaatjes zitten bijen die er stuifmeel in verzamelen, en mischien ook honing?

het is een klein volkje maar ik vind het erg vreemd.

wat voor bijen zijn dit? vroeger heb ik ook bijen gehad, en weet er wel iets van.

wie kan mij vertellen wat dit is?

regelmatig wordt er aan die tafel het eten genuttigd, en nu er steeds meer bijen bij komen wordt het lastig eten, tot op heden is er nog niemand gestoken, en trekken de bijen niets van de bezig heden op en rond de tafel.

kunnen er problemen van komen, wat moet hij doen,of niet doen,is dit iets apparts?

wie kan er een antwoord op geven?

met vriendelijke groeten Nico Wagenaar.

• J.A.van Popering

Dit zijn waarschijnlijk solitaire bijtjes .

Zij stoppen in elk gaatje een eitje aangevuld met voedsel , o.a, stuifmeel.

Deze bijtjes zijn ongevaarlijk , en met ongeveer vier weken zijn ze verdwenen , tot het volgende jaar.

Jaap v P

• hannie

heb ze nu ook zo onder mijn hardhoutentafel zitten Maar vind het toch raar zijn toch vrij grote bijen doen niet onder voor de normale honingbij

Maar gedrag dus wel anders hebben toch meer van wespengedrag weg

is dit normaal ???

Heb dus al hommels gehad in de spouw wespen idem een zwerm honingbijen steenhommels maar dit dus nog nooit

Ik vind hun gedrag dus zeker niet rustig te noemen

(mijn vader heeft jaren bijenkasten gehad dus wel bij gedrag gewent)

Ik vind het toch alarmerend gedrag

wie kan me helpen met uitleg hoe heten deze bijen en waar komen ze vandaan en wanneer moet je ze wel weren

lees bv wat voedsel bij een eitje maar dan vind ik het voedsel wel erg veel hangt nl onder de tafel uit

kortom welke bioloog of persoon met kennis kan me vertellen hoe ik het moet zien