Ik las dat er wereldwijd een uitsterfte is van bijen-kolonien, mede door de Genetisch gemanipuleerde gewassen in onderandere USA, en nieuwe pesticiden. Weet iemand hier meer over? is dit merkbaar bij de verschillende imkers bv?
volgens een recent kranten artikel ligt het sterven van de bijen aan de gsm. de bijen vinden door die starling hun kast niet meer terug. ook in nederland zijn veel bijenvloken verdwenen. voor veel imkers betekent dit een strop, ze kunnen niet meer masaal naar het fruit met hun bijen, dit is natuurlijk ook voor de fruittelers een groot probleem. ook komen er bijna geen jonge imkers bij. dit is een verschijnsel dat veel verenigingen kennen. de gemiddelde leeftijd van een imker is zeer hoog.
en voor veel oudere imkers wordt het werk ook te zwaar. volle honingbakken tillen wordt steeds moeilijker. hulp vragen aan de jeugd doe je niet zo vaak. dus nemen veel oude imkers minder kasten om toch nog wat te imkeren.ik kan nog wel even door vertellen, dat doe ik dan een andere keer
Bedankt voor je reactie.
Het zal wellicht een ‘cocktail’van oorzaken hebben. Dat van de gsm/umts straling was me nog niet bekend. maar kan me wel iets bij (woordspeling) voorstellen.
Op een insect zal de relatieve straling veel groter zijn, en naar wat ik begrijp, is hun biologische navigatie daardoor dus in de war.
Dat effect zou misschien ook bij duiven optreden?
Maar ook daar slaat te vergrijzing toe.
Jammer dat het imkers vak, kennelijk onafhankelijk van het mogelijke uitserven van bijen-kolonien, zelf ook ‘uitsterft’
vr gr
Lww
Henk,
inderdaad jammer dat er steeds minder mensen imker willen worden, zelf ben in inmiddels 50, al aardig “oud” dus, maar wil graag aan de slag met bijen.
Vroeger hadden wij thuis een aantal korven, in de 50-er jaren was dat in NO-Groningen en het is altijd blijven hangen in mijn geheugen.
Ik weet nog dat toen het volk werd uitgemoord om de honing te oogsten, of
vergis ik mij nu, ik herinner mij dat dit echt gebeurde maar natuurlijk kan het
mij als kind toen is verteld en niet zo was.
In ieder geval weet ik dat die korven wel leeg moesten om te oogsten, de kasten
die nu worden gebruikt hadden wij in elk geval niet.
Hopenlijk dat ik eens een imker in de buurt van mijn woonplaats Papendrecht vind, ik heb helaas geen auto en dus is Limburg wel wat ver fietsen.
Ik ben in ieder geval al orienterend bezig op internet en ga wat lektuur zoeken om mijzelf meer te verdiepen want ik ben er al wel achter dat er aardig wat “bij” komt
kijken.
Ik zal ook dit forum vaak gaan bezoeken, dit was de eerste keer!
Groet van Gerard uit Papendrecht.
verleden jaar was de herfst eerder zeer zacht te noemen en onze bijenkolonies bleven veel te lang doorbroeden zonder veel stuifmeelaanbod, de varroa kweekte tijdens deze periode evenzeer in sneltrein en alzo kregen we deze lente van 2007 zwakke volken of zelfs dode volken!
Dat is nog niet alles, zwakkere volken zijn ten allen tijden gevoeliger voor ziekten en parasieten, welnu, er is ontdekt door veel vorswerk dat er een nieuw soort virus actief is ( het Israël Acute Paralyse Virus) afgekort: IAPV. Amerika heeft in 2005 duizenden minivolkjes geimporteerd om te kunnen voldoen aan de bestuiving van de amandelbloesems, deze bijen kwamen allemaal uit Australië. Precies in deze verspreide volken is op verschillende plaatsen het virus aangetroffen nadat reeds velen waren uitgestorven (verdwijnziekte).
Het is al langer bewezen dat virussen meestal fataal toeslaan in verzwakte bijenvolken en waarschijnlijk is toch de varroa de uitlokker van deze bijensterfte met als klap op de vuurpijl de virussen om de klus te klaren.
Laat ons hopen dat de lente van 2008 ons meer geluk zal brengen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?