Imkerkleding gezocht voor Zimbabwe!

• Brechtje

Hallo allemaal,

Samen met enkele andere mensen ben ik geregeld bezig om projecten te ondersteunen/organiseren in Zimbabwe, waarmee we de mensen daar de mogelijkheid bieden om in hun eigen levensonderhoud te voorzien (zo hebben we bijvoorbeeld afgelopen jaar samen met een organisatie gelieerd aan SOS kinderdorpen in Harare een drietal naaiateliers voor schooluniformen opgezet). Zoals men misschien wel weet is Zimbabwe een vreselijk arm land waar mensen met moeite weten te overleven. Bijen, echter, vliegen daar veelal ongebruikt rond. Daarom hebben wij deze zomer toen we in Zimbabwe waren met mensen gepraat over de mogelijkheid om iets met die bijen te doen. Men was daar zeer enthousiast over. Concreet zijn wij nu voor een dorp op het platteland aan het proberen voor elkaar te krijgen dat zij met een groep mensen bijen kunnen houden en honing produceren. Inmiddels hebben we iemand gevonden die weet hoe dit alles moet en ze zal begeleiden. Tevens is materiaal voor de kasten gevonden. Het grote probleem blijft echter dat imkerkleding in Zimbabwe niet te krijgen is. Wij zouden kunnen proberen het in Zuid-Afrika te vinden, maar eerst willen we kijken of hier in Nederland iets te regelen valt. Nu heb ik zelf niet genoeg verstand van wat er precies nodig is, maar wel vallen de prijzen op het eerste gezicht erg tegen.

Mijn vraag is daarom: is er iemand die imkerkleding over heeft en deze wellicht zou willen doneren voor Zimbabwe? Of weet iemand bedrijven/mensen die wij hiervoor zouden kunnen benaderen? Of weet iemand waar dit soort spullen tweedehands te krijgen zijn?

Heel veel dank bij voorbaat voor alle reacties!

Brechtje Klandermans

• Ellen Michaelis

Beste Brechtje,

Ik heb via de bijenstartpagina je bericht gelezen over je plan m.b.t. bijenhouden in Zimbabwe.

Ik zou graag contact met je willen, aangezien ik met Stichting BeeSupport ook een imkerproject in het Zuidoosten van Zimbabwe ondersteun. Je kunt informatie over beesupport vinden op www.beesupport.com

Waar is het dorp en wie gaat het bijenhouden begeleiden?

Wat betreft de imkerkleding: De Kutsungirira Beekeeping Club in Mwenezi laat door lokale naaisters de jasjes van de imkerpakken maken, daaronder dragen zij overalls of gewone kleding. Zij weten waar je de stof kunt kopen. Misschien kan door jullie opgezette naaiatelier dat ook.

Handschoenen maken zij ook zelf en de imkerhoed is van een bouwhelm met gaas.

Door de lokale productie verdienen de mensen die ze maken ook nog en het is goedkoper. Wij hebben er bewust voor gekozen niets op te sturen, omdat ook het sturen veel kost en vaak ook nog invoerrechten betaald moeten worden.

Gebruikte imkermaterialen invoeren is ook af te raden i.v.m. ziekten.

Ben jij zelf in Zimbabwe gevestigd of ga je er vaker naartoe? Het zou heel leuk en zinvol zijn als je dan de Kutsungirira Beekeeping Club zou bezoeken. Michael Hlungwani is de coordinator. Hij kan je veel vertellen en laten zien.

KBC is een echte grassrootorganisatie, zolas je uit het verhaal op de website kunt zien.

Ik vertel er ook graag meer over, want ik ben er vol van.

Zou je toevallig zondag 7 januari in de buurt van Amsterdam zijn, kan je ons met een presentatie vinden bij de Doe Zelf School op de Keizersgracht 18 sous van 13.00 - 16.00 uur.

In ieder geval hoop ik van je te horen,

Hartelijke groeten,

Ellen Michaelis

020-6250036

Brechtje schreef:

>

> Hallo allemaal,

>

> Samen met enkele andere mensen ben ik geregeld bezig om

> projecten te ondersteunen/organiseren in Zimbabwe, waarmee we

> de mensen daar de mogelijkheid bieden om in hun eigen

> levensonderhoud te voorzien (zo hebben we bijvoorbeeld

> afgelopen jaar samen met een organisatie gelieerd aan SOS

> kinderdorpen in Harare een drietal naaiateliers voor

> schooluniformen opgezet). Zoals men misschien wel weet is

> Zimbabwe een vreselijk arm land waar mensen met moeite weten

> te overleven. Bijen, echter, vliegen daar veelal ongebruikt

> rond. Daarom hebben wij deze zomer toen we in Zimbabwe waren

> met mensen gepraat over de mogelijkheid om iets met die bijen

> te doen. Men was daar zeer enthousiast over. Concreet zijn

> wij nu voor een dorp op het platteland aan het proberen voor

> elkaar te krijgen dat zij met een groep mensen bijen kunnen

> houden en honing produceren. Inmiddels hebben we iemand

> gevonden die weet hoe dit alles moet en ze zal begeleiden.

> Tevens is materiaal voor de kasten gevonden. Het grote

> probleem blijft echter dat imkerkleding in Zimbabwe niet te

> krijgen is. Wij zouden kunnen proberen het in Zuid-Afrika te

> vinden, maar eerst willen we kijken of hier in Nederland iets

> te regelen valt. Nu heb ik zelf niet genoeg verstand van wat

> er precies nodig is, maar wel vallen de prijzen op het eerste

> gezicht erg tegen.

>

> Mijn vraag is daarom: is er iemand die imkerkleding over

> heeft en deze wellicht zou willen doneren voor Zimbabwe? Of

> weet iemand bedrijven/mensen die wij hiervoor zouden kunnen

> benaderen? Of weet iemand waar dit soort spullen tweedehands

> te krijgen zijn?

>

> Heel veel dank bij voorbaat voor alle reacties!

> Brechtje Klandermans

• I. Kuiper

Beste Brechtje, vandaag vond ik je mailtje over imkerkleding voor Zimbabwe op het prikbord, het is al een tijdje geleden dat je dit geplaatst hebt, en ook heb ik (zelf imker) geen imkerkleding voor je, maar ik reageer vanwege een andere reden. Ik ben zelf imker en heb contacten met een groep Lazaristen (geloofsgemeenschap) en weeshuizen in Ethiopie. Daar ga ik binnenkort weer naar toe. Ook voor een arm land als Ethiopie (en dan met name rond Adis, de hoofdstad waar ik met name verblijf) lijkt een bijenproject mij bijzonder nuttig. Ik zou echter niet weten hoe contacten te leggen om dit te initieren aangezien ik momenteel met name in de hoek van weeshuizen/kinderen, bezig ben. Misschien dat je nuttige tips hebt inzake netwerken, Afrikaanse/Nederlandse instanties enz?

Wellicht dat ik ook eens langs kan komen in Zimbabwe om te kijken hoe dit project is opgezet. Wellicht dat dit ook zal resulteren in een publicatie want naast imker ben ik journalist met een groot netwerk in de media. Ik hoor graag van je,

groet Ilse