merken van koninginnen

• Wytze Faber

Al meer dan 30 jaar merk ik mijn koninginnen met de bekende plastic plaatjes. De laatste jaren raken opmerkelijk veel moeren hun merkje kwijt, wat heel irritant is, omdat je de moer dan makkelijk over het hoofd ziet.

Ik ben benieuwd of meer imkers hier last van hebben, Ik geef zelf de schuld aan de plaatjes, die volgens mij groter en boller zijn dan voorheen.Het gevolg is denk ik dat alleen de rand enigszins verlijmt, en het plaatje dus makkelijker loslaat.Ben ik de enige met dit probleem?

• De Vos Roger

hallo Wytze , er zijn twee mogelijkheden dat het nu verkeerd gaat ,

ofwel is je lijm niet meer zo goed ,ofwel gebruik je de verkeerde lijm .

Ik ben ook al een dertig jaar imker en merk en knip mijn koninginnen ook ieder jaar .

Vroeger gebruikte ik de contactlijm die ik kocht in de bijenwinkel ,maar ieder jaar was het noodzakelijk om een ander buisje lijm aan te kopen om de hechtbaarheid te verzekeren ,anders was er ook af en toe een bij die haar plaatje verloor

Dit jaar ben ik overgestapt voor het kleven van de plaatjes op de gewone witte houtlijm .

Ik zag dat vorig jaar bij een koninginneteler ,en ik moet zeggen dat het mij dit jaar ook goed gelukt is daarmee ,ik merkte toch ongeveer zo'n 40 tal koninginnen dit jaar.

Het voordeel van die witte houtlijm is dat hij niet alleen goed kleeft maar ook jaren houdbaar is .

groetjes

roger

• Flor

Hee Roger,

Bij ons is dit jaar ook een aantal imkers opgezadeld geweest met slechte lijm uit de bijenwinkel, bij mij zijn zeker een 8-tal koninginnen hun plaatje terug verloren. Ik heb daarna een nieuw flesje lijm gekregen van de winkelier maar ik zal volgend jaar ook eens die houtlijm gebruiken. Bedankt voor de tip.

Flor

• Wytze Faber

Hallo Roger,

Ik heb deze site lang niet bekeken, vandaar dat ik nu pas reageer. Ik denk dat de lijm niet het grootste probleem is, maar je kunt gelijk hebben. Ik heb niet aan houtlijm gedacht, omdat je een snel drogende lijm nodig hebt. Ik heb dus mijn twijfels,maar goed, ik zal het uitproberen. In ieder geval bedankt voor de tip.

Groeten, Wytze.