Kruidnagelolie werkt erg goed.
Je kan doekjes, oude handdoeken hiermee doordrenken en ze gebruiken bij de behandeling van de volken, als je er twee gebruikt kan je telkens de doekjes opslaan en maximaal 1 raat openlaten, die je er uit wil halen.
Dan vliegen er minder bijen op en heb je minder stekers bij volken die niet zachtaardig zijn.
Maar bovendien verstoor je het volk veel minder, maar dit is ook het geval als je gewoon flink vochtige handdoeken gebruikt.
Zelf gebruik ik voor even kijken de pijp met een beetje tabaksrook, moet ik echt gaan nakijken( koningin zoeken etc), dan min. rook en natte handdoeken.
Maar vaak weet je hoe de volken zijn.
Zeker bij mijn Buckfastvolken, natuurlijk afhankelijk van het weer, want als het heet zeer droog weer is dan zijn zelf buckfastvolken niet vriendelijk.
Mosterd heeft de naam dat bijen op deze dracht steken maar dat kunnen ze ook op koolzaad doen bij het weer dat er vaak tijdens de mosterdbloei optreed.
Zelf denk ik dat als het weer erg drogend is de bijen vocht moeten meenemen om de honing die opgedroogd is te verdunnen voordat ze het mee kunnen nemen.
Dat maakt ze sjaggerijnig, maar misschien geef ik de bijen dan teveel menselijke eigenschappen, toch is het opmerkelijk dat mosterdweer tijdens het koolzaad de bijen ook stekerig maakt.
Maar ik begin weer door te draven, en het onderwerp was ROOK
Ik heb van alles geprobeerd.
Het beste is je volken te kennen en eerst een beetje te roken reageert een volk niet goed dan via de dekplank en ev. via het vlieggat stevig te roken dan 10 min wachten en verder met normaal roken het volk te behandelen, en dan de vochtige handdoeken te gebruiken.
Ik werk altijd met blote handen, en gebruik pas handschoenen als het niet anders kan, maar ik kan me voorstellen dat imkers handschoenen gebruiken maar ik werk zoveel prettiger zonder dat gedoe.
Ook ga je dan proberen om zachtaardige bijen te krijgen.
Tabak hoef je niet te gebruiken, je kan ook zelf tijdens de zomer grassen en andere kruiden verzamelen te drogen ( niet te droog) en die in de pijp te gebruiken
De pijp moet je regelmatig schoonmaken, niet alleen het gedeelte waar tabak etc. een zwarte smurrie veroorzaakt, maar ook waar het terugslag kogeltje zit en waar het slangetje aansluit op de pijp want vooral daar heb je door speeksel veel aluminium oxideaanslag die de pijp afsluit.
Als je de pijp vult dan brandt hij beter als je hem voor 1/3 vult.
Je hebt ook berokers met binnenpotten die ventilatieopeningen hebben en veel meer lucht kunnen aanzuigen en daardoor spontaan veel langer rook blijven produceren, maar op een of andere manier zijn die hier niet te koop wel in duitsland maar niet goedkoop.
Toch wil ik daar eens achteraan.
Dirk.