Goedemorgen Guido,
Is het mogelijk om mij een tek van de lange kast te mailen.
dit ivm mijn interesse voor mogelijke koninginneteelt met deze kast.
mvrgr
Ton Nolte
hallo Toon , wilt ge uw vraag rechtstreeks aan mij richten want langs dit forum krijg ik de mail steeds terug.
groetjes
rogertoon leenders schreef:
>
> Ik ben zeer geinteresseerd in de golz-kast.
> Kan iemand mij hier een tekening van mailen?
> Ik zou daar zeer mee geholpen zijn, daar ik een kast wil
> bouwen die mijn rug tijdens de werkzaamheden ontziet.
>
> groeten Toon
Beste Dirk,
Uit jouw reactie maak ik op dat jij heel wat verder bent dan wij van de Ambrosiusvereniging te Asten.
Al maanden praten wij over de “Golz-kast” maar in praktijk zijn wij nog niet veel opgeschoten. De interesse is alom. Daar het ledenbestand van de imkerverenigingen (in het algemeen) in gemiddelde leeftijd flinke sprongen naar boven maakt en de rugklachten evenredig met de jaren toenemen, hebben wij het “Golz-kast” project hoog op de agenda gezet.
Nu mijn vraag: Kun je ons enkele ideeën en suggesties geven hoe wij dit zo goed mogelijk kunnen aanpakken om dit komende jaar nog met de “golz-kast” te kunnen werken. Welke bijen gebruik jij met de “Golz-kast”? Het gebruik van de “Golz-kast” is dat gebonden aan gronden met rijke drachtplanten?
Jij kunt ons beter vertelllen waar wij op moeten letten.
Wij zijn een zeer actieve vereniging met 25 leden uit de Peel, en in staat om veel zelf te fabriceren. Wij hebben o.a. een roterende bijenkast gemaakt die et komende jaar in productie zal gaan.
Gaarne jouw reactie.
Groeten uit de Peel
Teun.
Beste Teun,
Een tekening van een Golzkast en een foto van een duogolzkast staan op het imkerforum (google) ga naar bedrijfsmethoden en dan naar Zander ombouwen naar golz dan naar beneden naar mijn bericht met de afbeeldingen.
Maten opgeven heeft geen zin je bouwt de kast om het raam heen.
Dus je moet van de algemene maatloze tekening een eige tekening maken aangepast aan het te gebruiken raam.
Als jullie besloten hebben wat voor raam jullie gaan gebruiken leg me het dan even voor dan kan ik indien nodig er commentaar op geven.
Het kleinste raam wat je kan gebruiken is het spaarkastraam op z'n kant.
dus een kwartslag gedraaid, dit raam kan je dan ook gebruiken als honingkamerraam, maar als je normaal dit raam gaat slingeren en het vast wil zetten in je slinger zodat het niet rammelt, dit doe je door het oortje in een opening onderin de slinger dan heb je nu de hoogte van het raam horizontaal in je slinger en dat is dan bij het spaarkastraam meer dan 36 cm dus eigelijk zo'n kleine 40 cm als je een beetje snel wil kunnen werken, de meeste slingers kunnen hebben die breedte niet, ik heb dit opgelost door aan 1 kant aan de onderkant een extra oortje te maken dus 1 van de zijlatten loopt iets door, zodat ik de ramen gewoon staand op de oude manier kan slingeren.
Ik hoop dat je het vorige begrijpt anders neem je er maar een raam bij en draait dat een kwartslag en kijk waar dan de oortjes zitten, de oude oortjes wegdenkend en lees het dan nog eens.
Ik vind voor mijn Buckfastbijen het spaarkastraam te klein.
Ik heb besloten om broedkamerramen nooit te slingeren en een groot raam te gebruiken ivm met mijn buckfastbijen en de honingkamer te verdelen in twee gedeelten door een lattenschot zonder moerrooster.
Ik kan nu bij kleine drachten het 1/2 HK gedeelte gebruiken en bij vroege grote drachten eerst het voorste gedeelte gebruiken te vergelijken met bakken opzetten.
Ik heb in de HK ramen staan die wat betreft het raatopppervlak te vergelijken zijn met het spaarkast HK raam maar dan een kwartslag gedraaid, dus hele hoge smalle hk raampjes en aan de onderkant zit dan dat extra oortje ivm het slingeren.
Ik slinger de ramen dus gewoon rechtop zoals ze in de kast staan en dat gaat prima ondanks dat de cellen altijd een beetje omhoog worden gebouwd.
Mijn golz kasten hebben ruimte voor 20 ramen in de broed kamer en in het totale HK gedeelte kunnen dus 2X 20 HKramen = 40 ramen
Kleinere volken kan je altijd in de breedte opsluiten door een dicht raam te gebruiken.
Wat ik inmiddels uitgevonden heb dat je roverij kan voorkomen door het vlieggat dan ook aan te passen en liefst met gaas ( 3 a 4 mm ) zodat er wel ventilatie is anders kunnen rover altijd wel een gaatje vinden om rechtstreeks naar de HK te gaan.
Golzkasten hebben geen bodemventilatie maar als ik ze weer moest laten maken kwam er wel bodemventilatie in en ev een schuiflade want ik heb ze donkerblauw geverfd met lijnolieverf maar als ze in de volle zon staan dan komen ze wel naar buiten, 'k heb eerst nu de blikken deksels wit geschilderd met grondverf dat is ook minder warm en bovendien kan je met potlood hier goed op noteren dus als kastkaart gebruiken.
Ik wilde je eerst maar eens aangeven dat je er goed rekening mee moet houden dat je de ramen moet kunnen slingeren in gangbare slingers.
Het voeren van Golz gebeurde altijd met jerrycans met een zg steigrohre dwz een fijnmazige buis, ik heb inmiddels hele hoge voerbakken gemaakt volgens het normale principe ( 10 liter)
Mijn honingkamergedeelten hebben een breedte van 13.5 cm dus daar moeten de voerbakken inpassen.
Bij de dadantvoerbakken lopen de bijen via twee sleuven naar boven en kunnen dan via een met een plexiglas afgedekt bruggetje links en rechts de suikervloeistof bereiken, dat principe heb ik toegepast alleen moeten de bijen wat langer lopen omdat de bakken hoger zijn, maar lui zijn ze niet.
In eerste instantie moet je even wat morsen om ze de weg te wijzen.
Teun hier wilde ik het eerst maar bij laten, als jullie nog wat gerichte vragen hebben beantwoord ik die graag, maar doe het op dezelfde manier want ik zit nog zelden op het prikbord, dus als ik een normale Email krijg wat ik bijna elke dag controleer heb je gauw antwoord.
Eigenlijk zou ik het je veel beter uit kunnen leggen als je het ziet, maar de rijafstand is wel erg groot.
Dirk
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?