Roger
Via je info heb ik gezien dat ze in de zelfbouwkast horizontale ramen gebruiken dat vind ik niet verstandig.(Dadant?)
's zomers is dat geen enkel probleem maar voor de winter is het beter dat je een hoog raam hebt.
Het wintervoer wordt dan boven en achter het broednest opgeslagen en als je van de bolvorm uitgaat van een wintervolk is een hoog raam veel gunstiger.
Dit is ook zo bij de originele golzkast.
Horizontale kasten worden veel gebruikt in warmere streken dan maakt het niet zoveel uit.
Via het adres van Lonnemann kan je informeren wat een golzkast precies kost maar het ligt in de buurt van de 100 euro.
De prijs is afhankelijk van volledig in elkaar gezet of bouwpakket.
Je moet de kasten dan nog wel ophalen.
Het adres heb je.
Veel zin heeft het niet om je foto''s op te sturen,het principe blijft hetzelfde.
Honingopbrengst is OK Alleen hebben kleinere volken met een niet zo'n goede koningin de neiging om de honing eerst op te slaan in het broedkamer gedeelte
maar dat is logisch.
Met koninginnen(Buckfast) die zeer productief zijn is het broednest groot en de honingproductie in honingruimte goed.
Bovendien ben ik er persoonlijk voor dat er in het broednest altijd honing is na het afnemen van de honing dat bespaart werk en stimuleert het volk zeker bij niet buckfast om door te broeden.
Echte buckfast kan zich dan doodbroeden, die gaan gewoon door tot er echt geen voer meer is.
Mijn ervaring is dat de volken eerst de honing opslaan bij het broednest maar later deze honing ook het eerst gebruiken en pas bij een echte overmaat de honing in de honingkamer gaan opslaan, beter kan toch niet.
Als er een koningin in zit die niet productief is dan zit de honing in het broedkamergedeelte, dus dan weet je dat je de koningin moet vervangen.
Je kan me altijd vragen stellen, maar ben geen echte internet tijger.
's nachts als ik niet kan slapen ga ik er wel eens achter zitten vandaar dit contact.
Ik ben liever met de bijen bezig overdag.
Mijn manier van bijen houden is selecteren.
Ik zet in het seizoen ongeveer 40 volken op naast de productie volken en hou daar 1/3 van aan de rest verkoop ik in het voorjaar.
Verder heb ik een methode van telen, waarbij ik de bijen laat bepalen wat de beste koninginnen zijn, wat veel tijd kost maar z'n vruchten afwerpt na ongeveer 10 jaar op deze manier bezig te zijn geweest.
Ik heb 3 standen en de stand tegen de zeedijk aan is wat bevruchting betreft het veiligste, maar je weet het nooit zeker of de eige darren volgens plan de koninginnen bevruchten.
In de buurt zijn weinig imkers maar darren kunnen meer dan 10 km vliegen terwijl de eerste bevriende imker op 4.5 km zit maar die heeft ook al voor 80 % buckfast door mijn invloed.
Echte bevruchtings stations zijn maar sporadisch nog aanwezig zeker de landstations daar probeert men door een overmaat aan darren een goed resultaat te verkrijgen.
Bovendien is het heel goed om af en toe wat nieuw bloed in de volken te krijgen.
Elk jaar vermeer ik van raszuivere koninginnen en probeer ze zoveel mogelijk te laten bevruchten door de nog raszuivere darren van het vorige jaar en ik merk dat elk jaar de zwermdrift afneemt en de stillemoerswisseling toeneemt.
Regelmatig zijn 2 koninginnen in het volk aan het leggen.
Lastig voor de beginner, die daarmee geen rekeninghoudt.
Iemand die 40 volken heeft zal meer rust hebben in de behandeling van een afwijkend volk dan iemand met 2 volkjes.
Het inzetten van een raam met broed eitjes en jonge larven geeft meestal wel aan wat men moet doen, bij onzekerheid.
In principe moet je kijken wat de bijen doen, broednest vooral en hoe snel ze groeien, dat moet je kunnen inschatten en weten wat je moet doen in samenhang met het weer en de dracht die je kan verwachten en dan altijd de bijen voorrang geven,de honing komt dan vanzelf of je houdt een goed wintervolk over.
Dus nooit te inhalig zijn.
Dirk.
de vos roger schreef:
>
> Hallo Dirk hartelijk bedankt voor de informatie over de
> Golz-kast ,graag zou ik weten wat zo'n kast kost ongeveer en
> hoe het met je honingopbrengst was .Is dit te vergelijken met
> een gewone kast die opbrengst?
> Is het mogelijk een foto te nemen van de kast die je
> hebt,zowel van binnen als van buiten ?
> Met deze link hieronder zie je ook wat informatie die wij
> gaven na een studiedag over rugsparend imkeren in Gent.Met
> deze informatie maakte ik ook een “soort ” Golz-kast .
> groetjes
> roger.
>
> http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5717