Golz-kast

  • katinka

    Iemand ervaring met de Golz-kast?

    Ik heb speciaal segerbergerkasten voor het geringe gewicht, maar wanneer de honingzolder vol begint te zitten, moet mijn man toch steeds helpen tillen.

    De Golz-kast zou denk ik een oplossing zijn, maar zijn er ook nadelen aan verbonden?

    Alvast bedankt.

  • De Vos Roger

    Hallo, ook ik heb interesse in de golz-kast,

    Ik heb er reeds de schema's ervan ,

    De koninginnerooster zit in het midden van de kast ,verticaal opgesteld die de broedkamer en de honingruimte van elkaar scheiden .

    Wat ik me wel afvraag is of men hier nog een bijenuitlaat kan gebruiken voor de honingruimte bijenvrij te maken zodat men de bijen niet moet afvegen en onnodig onrustig maken

    Het idee van de golz-kast is mijn inziens wel rugbesparend , ze is alleen zwaarder als men de kast in zijn geheel moet verplaatsen.

    katinka schreef:

    >

    > Iemand ervaring met de Golz-kast?

    > Ik heb speciaal segerbergerkasten voor het geringe gewicht,

    > maar wanneer de honingzolder vol begint te zitten, moet mijn

    > man toch steeds helpen tillen.

    > De Golz-kast zou denk ik een oplossing zijn, maar zijn er

    > ook nadelen aan verbonden?

    > Alvast bedankt.

  • katinka

    bedankt roger

    de bijenuitlaat heb ik toch niet meer gebruikt de laaste keer (weer tillen!) en het zwaarder zijn van de kast om ze in zijn geheel te verplaasten is voor mij niet echt een nadeel vermits ik een andere ook niet alleen kan verplaatsen

    dus daar zie ik niet echt tegenop

    waar ik wel tegenop zie is de zelfbouw ;-)

    is dat moeilijk?

    groetjes

    katinka

  • De Vos Roger

    hallo katinka als het je kan helpen dan mail ik je graag de schema's voor het maken van de golz-kast door. Alleen ontbreekt hier je e-mail adres .

  • katinka

    da's heel vriendelijk

    hier komt het: kat.chat@hotmail.com

  • Blanken Dirk

    Katinka/Roger

    Sinds een jaar imker ik met 13 Golzkasten, en ben er zeer tevreden over.

    Met een volle Golzkast moet je niet gaan slepen,maar die een vaste plaats geven.

    Ik heb een heel groot raam, schweizerische hochwabe.

    Dit raam is in mijn 12 raams radiaal slinger niet te slingeren, daarom heb ik in de honingkamer een tweede schot zonder moerrooster.

    Maar je kan elke maat raam kiezen, ook het spaarkastraam maar dan 90 graden gedraaid.

    Ik ben met deze kasten begonnen omdat ik het zat was om met mijn zeer slechte rug telkens de zware honingkamers er af te tillen voordat ik in de broedkamer kan kijken.

    Ik heb de kasten op 3 verschillende plaatsen staan en voor het vervoeren van de honingramen heb ik geisoleerde transportbakken gemaakt met op 2 plaatsen in hoogte afstandsrepen, zodat de ramen niet tegen elkaar kunnen slingeren tijdens het vervoer.

    In de transportbakken kunnen max 12 honingramen, die ongeveer zo groot zijn als het Nederlandse honingkamerraampje.

    Echt nadelen heb ik nog niet kunnen ontdekken, maar het is een andere manier van imkeren.

    Zelfmaken kan natuurlijk, maar het lijkt mij verstandig er 1 te laten maken in Duitsland bij de hersteller van Golz.

    Lonnemann-geraetebau@web.de

    Adres: Dorfstr.1 Haselunne Dat is bij Emmen even over de grens.

    Zelf heb ik er 1 volledig laten maken en de rest als bouwpakket gekocht.

    Ook de raampjes kan je via hem laten maken.

    Dirk

    katinka schreef:

    >

    > da's heel vriendelijk

    > hier komt het: kat.chat@hotmail.com

  • de vos roger

    Hallo Dirk hartelijk bedankt voor de informatie over de Golz-kast ,graag zou ik weten wat zo'n kast kost ongeveer en hoe het met je honingopbrengst was .Is dit te vergelijken met een gewone kast die opbrengst?

    Is het mogelijk een foto te nemen van de kast die je hebt,zowel van binnen als van buiten ?

    Met deze link hieronder zie je ook wat informatie die wij gaven na een studiedag over rugsparend imkeren in Gent.Met deze informatie maakte ik ook een “soort ” Golz-kast .

    groetjes

    roger.

    http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5717

  • Blanken Dirk

    Roger

    Via je info heb ik gezien dat ze in de zelfbouwkast horizontale ramen gebruiken dat vind ik niet verstandig.(Dadant?)

    's zomers is dat geen enkel probleem maar voor de winter is het beter dat je een hoog raam hebt.

    Het wintervoer wordt dan boven en achter het broednest opgeslagen en als je van de bolvorm uitgaat van een wintervolk is een hoog raam veel gunstiger.

    Dit is ook zo bij de originele golzkast.

    Horizontale kasten worden veel gebruikt in warmere streken dan maakt het niet zoveel uit.

    Via het adres van Lonnemann kan je informeren wat een golzkast precies kost maar het ligt in de buurt van de 100 euro.

    De prijs is afhankelijk van volledig in elkaar gezet of bouwpakket.

    Je moet de kasten dan nog wel ophalen.

    Het adres heb je.

    Veel zin heeft het niet om je foto''s op te sturen,het principe blijft hetzelfde.

    Honingopbrengst is OK Alleen hebben kleinere volken met een niet zo'n goede koningin de neiging om de honing eerst op te slaan in het broedkamer gedeelte

    maar dat is logisch.

    Met koninginnen(Buckfast) die zeer productief zijn is het broednest groot en de honingproductie in honingruimte goed.

    Bovendien ben ik er persoonlijk voor dat er in het broednest altijd honing is na het afnemen van de honing dat bespaart werk en stimuleert het volk zeker bij niet buckfast om door te broeden.

    Echte buckfast kan zich dan doodbroeden, die gaan gewoon door tot er echt geen voer meer is.

    Mijn ervaring is dat de volken eerst de honing opslaan bij het broednest maar later deze honing ook het eerst gebruiken en pas bij een echte overmaat de honing in de honingkamer gaan opslaan, beter kan toch niet.

    Als er een koningin in zit die niet productief is dan zit de honing in het broedkamergedeelte, dus dan weet je dat je de koningin moet vervangen.

    Je kan me altijd vragen stellen, maar ben geen echte internet tijger.

    's nachts als ik niet kan slapen ga ik er wel eens achter zitten vandaar dit contact.

    Ik ben liever met de bijen bezig overdag.

    Mijn manier van bijen houden is selecteren.

    Ik zet in het seizoen ongeveer 40 volken op naast de productie volken en hou daar 1/3 van aan de rest verkoop ik in het voorjaar.

    Verder heb ik een methode van telen, waarbij ik de bijen laat bepalen wat de beste koninginnen zijn, wat veel tijd kost maar z'n vruchten afwerpt na ongeveer 10 jaar op deze manier bezig te zijn geweest.

    Ik heb 3 standen en de stand tegen de zeedijk aan is wat bevruchting betreft het veiligste, maar je weet het nooit zeker of de eige darren volgens plan de koninginnen bevruchten.

    In de buurt zijn weinig imkers maar darren kunnen meer dan 10 km vliegen terwijl de eerste bevriende imker op 4.5 km zit maar die heeft ook al voor 80 % buckfast door mijn invloed.

    Echte bevruchtings stations zijn maar sporadisch nog aanwezig zeker de landstations daar probeert men door een overmaat aan darren een goed resultaat te verkrijgen.

    Bovendien is het heel goed om af en toe wat nieuw bloed in de volken te krijgen.

    Elk jaar vermeer ik van raszuivere koninginnen en probeer ze zoveel mogelijk te laten bevruchten door de nog raszuivere darren van het vorige jaar en ik merk dat elk jaar de zwermdrift afneemt en de stillemoerswisseling toeneemt.

    Regelmatig zijn 2 koninginnen in het volk aan het leggen.

    Lastig voor de beginner, die daarmee geen rekeninghoudt.

    Iemand die 40 volken heeft zal meer rust hebben in de behandeling van een afwijkend volk dan iemand met 2 volkjes.

    Het inzetten van een raam met broed eitjes en jonge larven geeft meestal wel aan wat men moet doen, bij onzekerheid.

    In principe moet je kijken wat de bijen doen, broednest vooral en hoe snel ze groeien, dat moet je kunnen inschatten en weten wat je moet doen in samenhang met het weer en de dracht die je kan verwachten en dan altijd de bijen voorrang geven,de honing komt dan vanzelf of je houdt een goed wintervolk over.

    Dus nooit te inhalig zijn.

    Dirk.

    de vos roger schreef:

    >

    > Hallo Dirk hartelijk bedankt voor de informatie over de

    > Golz-kast ,graag zou ik weten wat zo'n kast kost ongeveer en

    > hoe het met je honingopbrengst was .Is dit te vergelijken met

    > een gewone kast die opbrengst?

    > Is het mogelijk een foto te nemen van de kast die je

    > hebt,zowel van binnen als van buiten ?

    > Met deze link hieronder zie je ook wat informatie die wij

    > gaven na een studiedag over rugsparend imkeren in Gent.Met

    > deze informatie maakte ik ook een “soort ” Golz-kast .

    > groetjes

    > roger.

    >

    > http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5717

  • kreydt guido

    Beste katinka,

    Al jaren imker ik met enkele kasten, die ik zelf “lange kasten” noem omdat ze circa 1.4meter lang zijn. Ze zijn volgens mij veel handiger dan de Golz-kast en héél zeker gemakkelijk zelf te maken.

    Mijn eerste probeersel heeft 22 simplex-ramen achter elkaar ( de andere kasten heb ik gemaakt uit de breedte van multiplex nl.1.22meter (minder zaagwerk) en het aantal raamtjes aangepast). Deze bak fungeert als broedruimte. Om honing te winnen gebruik ik halve simplex - raamtjes in 3 bakjes die, gescheiden met een rooster, boven op de broed bak staan.

    Omdat ik zowel siplex als segerberger kasten heb kan ik ze vergelijken.

    Voordelen van de lange kast;

    Boven behandeling over heel de broedruimte.

    De kleine honingbakjes zijn licht en er zijn voldoende honingraamtjes

    Gemakkelijk zelf te maken.

    Gemakkelijk te verplaatsen met 2 personen omdat ze licht gebouwd zijn.

    Ze staan op eigen poten en kunnen dus gemakkelijk overal geplaatst worden.

    Nadelen;

    Ik heb soms last van ei-leggende werksters.

    Varroa bestrijding met de Oxamat is niet ideaal omdat die is afgestemd op gewone kasten en ik dus op sommige raamtjes dubbel behandel met oxaalzuur.

    Als je interesse hebt kan ik je een werktezkening e-mailen

    Groetjes

  • Blanken Dirk

    Guido

    Een nadeel vind ik het horizontale raampje.

    Waar moet het wintervolk zitten als minstens de helft van de ramen achter en boven het volk met voer bezet is, dan is er bij een groot volk geen ideale bolvorm mogelijk.

    Je hebt ook Golzkasten met spaarkastramen maar dan 90 graden gedraaid maar dan vind ik het raampje ook te klein in de winter, daarom heb ik gekozen voor Schweizerische hochwabe.

    Spaarkastraam raatgedeelte = 19.8x33.9 cm

    Schw.wabe raatgedeelte = 26.9x34.1 cm

    Dadant raatgedeelte = 25.3x42.6 cm

    Als je uitgaat van de ideale bolvorm, inhoud bol = 1/6x pi x (diameter bol)tot de 3e macht

    4 straten winterbijen diam.: 12cm inhoud 1/6 x 3.14 x 12x12x12 =900 cm3

    5 straten winterbijen diam.: 16cm inhoud 1/6 x 3.14 x16x16x16 = 2150 cm3

    6 straten winterbijen diam.: 20cm inhoud 1/6 x 3.14 x20x20x20 = 4200 cm3

    7 straten winterbijen diam.: 24cm inhoud 1/6 x 3.14 x24x24x24 = 7250 cm3

    8 straten winterbijen diam.: 28cm inhoud 1/6 x 3.14 x28x28x28 = 11500 cm3

    Het spaarkastraam heeft als kleinste maat 19.8 cm Er kunnen dus max. 6 straten

    winterbijen in de ideale bolvorm en als de ramen normaal worden gebruikt kan er boven de bijen dan geen voer meer zitten alleen achter de bijen, als je het raam 90 graden draait dan kan dat wel.

    De Schweizerische hochwabe(raat 90 gr. gedraaid) ) heeft als kleinste maat 26.9

    nu kunnen er bijna 8 straten winterbijen in de ideale bolvorm in en kan er nog behoorlijk wat voer boven de wintertros.

    Bij dadant iets minder straten bijen in de ideale bolvorm maar er kan meer voer boven de bijen.

    Ik denk dat je zo kan zien dat het spaarkast raam te klein is om de bijen goed te overwinteren,

    (Je overwintert een volk daarom nooit op 1 broedkamerbak maar 2 of minimaal met een honingkamer erop.)

    Een groot volk kan niet in de ideale bolvorm maar moet in een soort dikke langwerpige worst overwinteren, dat is nadelig want die worst heeft een groter buitenoppervlak dan de ideale bolvorm dus moet de verwarming hoger, meer voer gebruik en meer kans op roer.

    kreydt guido schreef:

    >

    > Beste katinka,

    >

    > Al jaren imker ik met enkele kasten, die ik zelf "lange

    > kasten" noem omdat ze circa 1.4meter lang zijn. Ze zijn

    > volgens mij veel handiger dan de Golz-kast en héél zeker

    > gemakkelijk zelf te maken.

    >

    > Mijn eerste probeersel heeft 22 simplex-ramen achter elkaar (

    > de andere kasten heb ik gemaakt uit de breedte van multiplex

    > nl.1.22meter (minder zaagwerk) en het aantal raamtjes

    > aangepast). Deze bak fungeert als broedruimte. Om honing te

    > winnen gebruik ik halve simplex - raamtjes in 3 bakjes die,

    > gescheiden met een rooster, boven op de broed bak staan.

    >

    > Omdat ik zowel siplex als segerberger kasten heb kan ik ze

    > vergelijken.

    > Voordelen van de lange kast;

    > Boven behandeling over heel de broedruimte.

    > De kleine honingbakjes zijn licht en er zijn voldoende

    > honingraamtjes

    > Gemakkelijk zelf te maken.

    > Gemakkelijk te verplaatsen met 2 personen omdat ze licht

    > gebouwd zijn.

    > Ze staan op eigen poten en kunnen dus gemakkelijk overal

    > geplaatst worden.

    > Nadelen;

    > Ik heb soms last van ei-leggende werksters.

    > Varroa bestrijding met de Oxamat is niet ideaal omdat die is

    > afgestemd op gewone kasten en ik dus op sommige raamtjes

    > dubbel behandel met oxaalzuur.

    >

    > Als je interesse hebt kan ik je een werktezkening e-mailen

    >

    > Groetjes