hoi,
graag had ik geweten of je zelfgeslingerde honing kan invriezen en zo ja op welke manier en voor hoe lang
alvast bedankt
Je kunt zelfgeslingerde honing invriezen. Komt de raad wat geslingerd wordt net uit de kast dan is de honing nog wat warm. Laat de honing 24 uur afkoelen na gebotteld te hebben en plaats het ongeëtiketteerd in de diepvries. Opgeslagen honing is gekristaliseerd en moet weer vloeibaar worden door verwarming. Ook deze honing moet na gebotteld te zijn 24 uur afkoelen alvorens het in de diepvries te plaatsen. Veel succes met uw zelfgeslingerde honing.
bedankt, maar zit nog met een paar vragen nu
bedoel jij nu dat je de pas geslingerde honing best invriest zonder te enten?
ik heb het wel over gewone, gemengde zomerhoning
dit omdat jij spreekt over 24 uur afkoelen (afschuimen kan je dan wel al eens doen)
en de opgeslagen honing, moét die werkelijk opgewarmd worden alvorens met het invriezen te beginnen of kan het ook zo?
en laatste vraag: weet jij - of iemand anders natuurlijk - hoe lang de honing zo in de diepvries bewaard kan worden?
katinka
hmm, geïnteresseerd in invriezen door je naam meneer de vries? ;-)
de vraag om honing in te vriezen stelde ik voor een aantal redenen:
1) ik dacht dat de houdbaarheid eventueel verlengd kon worden zo (schijnt dus niet te zijn - zie boven)
2) ik dacht dat de oorspronkelijke kwaliteit misschien beter bewaard zou blijven (?)
3) omdat een gewone opslagruimte nauw moet luisteren qua vochtigheid en temperatuur, dacht ik dat invriezen een preciezere manier van bewaren zou kunnen zijn (?)
groetjes,
katinka
Ik kan mij herinneren, voor jaren een programma op de televisie gezien te hebben dat men in graven van 2000 jaar en ouder bijgaven gevonden heeft, waaronder ook honing die men dan gegeten (geproeft) heeft en best nog wel smakelijk was. Bij ons in Duitsland moeten een houdbaarheids (????) datum op de honing. wat een onzin hé.
Sorry maar ik was nog niet klaar, dus gaan we hier verder.
Meestal is het zo dat de imker zijn honing ook verkoopt. En om zijn klanten een beetje zoet te houden moet hij ook honing verkopen in jaren die niet zo goed of zeer slecht zijn, dus moet je een voorraad op bouwen. wanneer je werkt met goed sluitende emmers kan je de honing ook jaren goed houden. Ik zelf werk met 14 ltr emmers omdat die niet zo zwaar zijn als 30 ltr emmers, maar voor de rest zijn die ook goed bruikbaar
hans
weet iemand wat koninginnen honing is.ik woon in Griekenland op het eiland Rhodos,en een vriend van mij doet elke dag een piep klein lepeltje van dat spul onder zijn tong,ik heb het ook geprobeerd en het smaakt totaal niet naar honing,meer naar bijenwas en het brand een beetje onder je tong de kleur is gebroken wit.weet iemand waar het goed voor is en hoe ik het moet gebruiken ?het is n.l. heel duur
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?