We hebben denk ik een bijen of hommelnest in de tuin, op een pad van houtsnippers. Naast het pad staat een ezelsoor(= een plant met grijs blad) en die hangt over het pad heen. Hij is net uitgebloeid en van de uitgebloeide bloemen hebben ze op de houtsnippers een berg gemaakt en daar zitten dus allemaal bijen of hommels in. Gisteren dacht ik dat het een berg afval was en ik met mijn schepje erin, toen begon de berg vreselijk te " sissen' ik schrok me wild! En toen zag ik allemaal bijen/hommels met hun vleugels nog aan hun lijf geplakt. Hun achterlijf had i.i.g. een andere kleur dan het voorlijf en t diertje had geen strepen. Ik kan nu niet meer kijken want ze hebben de hoop plantenafval weer hersteld sinds gisteren.
Wat nu? Ik vraag me af of dit een nest is wat echt weggehaald moet worden. Dit is geen honingraat maar echt een nest denk ik. Kan het ook zijn dat dit tijdelijk een nest is tot ze zijn uitgevlogen???(en als dat kan hoelang duurt het voor ze uitvliegen??) Zolang ze erin zitten hebben we er niet echt last van, maar ik heb wel 2 kleine kinderen rond lopen. Iemand een idee???
Groetjes Fransje