herkennen bijen beren?

• Sylvia Scholder

als vrijwilliger werk ik in een IVN tuin. Op 11 april droeg ik niet echt kleding die hiervoor geschikt was, namelijk een donkerbruinebody-warmer van teddyberen bont, en, ik heb donkerbruin haar (ook net echt). Op 10 a 15 meter afstand van mijn werkplek staan 2 bijenkasten. Ik voelde wat in mijn haar dat zoemde. Ik dacht aan een verdwaald insect, dit kan gebeuren. Ik werd gestoken in mijn hoofd, zeer pijnlijk maar dacht dat dit een incident was. Totdat ik niet veel later weer gezoem hoorde en gekriebel voelde in mijn haar. Omstanders zagen dat het een bij was. Ik werd opnieuw gestoken in mijn hoofd. Ongeveer 10 minuten later was het weer raak dit keer in mijn gezicht. Dit kon geen toeval meer zijn. Ik dacht voor zover dat nog ging dat het te maken moest hebben met de body-warmer in combinatie met mijn haarkleur. Ik heb de bodywarmer uitgetrokken en verder geen last meer gehad. Ik weet iets van bijen maar te weinig om te weten of zij beren herkennen.

Gaarne reaktie.

• Fleur

Bijen komen wel af op stinkende stofje of felle kleurtjes. als klier aan het afscheiden zijn b,v. als je bepaalde stoffen hebt gegeten en dan heel veel winden laten dat komen ze er ook op af. Je kan de boody-warmer ook binnestebuiten dragen als uitprobeersel. draag ook een insecteninsteekstaafje altijd bij je voor alle zekerheid. groetje fleur

• marjolein

ik wist niet dat bijen beren herkende maar u had een bodywarmer aan (donker blouw) waarom kwamen er dan geen bijen toen u uw body warmer uit deed ???

groeten marjolein (11 jaar uod )

• marjolein

donker bruin ik snap het al ! dat die bijen zo slim zijn wist ik niet !

• Fleur

Sylvia laat of enorm veel scheten of ruikt naar zweet, dat is nie onaartdig bedoeld, maar daar komen wel bijen opaf:)

• Daan

Niet alleen op scheten of zweet ze komen ook af op parfum of andere luchtjes, als je net je haar gewassen hebt of je hebt nog natte gel in ook.

De rest van het verhaal over donkerbruin ben ik het niet mee eens bijen kunnen maar drie kleuren zien rood, wit, zwart. Dat komt doordat ze speciale facetogen hebben. Rood - Felle kleuren

Wit - Licht

Zwart - donkere kleuren

Bijen herkennen je niet als beer maar wel een donkere kleur en als je daarbij ook niet lekker ruikt vinden ze dat niet leuk

• romy

ik wil ales weeten over dieren