Hoornaars

• nettie Admiraal

L.S.

We hebben een wespennest onder een betimmering boven onze terrasdeur.

Het begon met een kleine opening waar we af en toe een wesp zagen verdwijnen.

Inmiddels die is kleine opening geworden tot een veel groter gat en vliegen er steeds meer wespen in en uit.

Ik ben eens wat op internet gaan zoek en krijg vrij sterk de indruk dat het om Hoornaars gaat ( gezien de afmetingen van de wesp).

De diertjes zijn totaal niet agressief ,maar vreten wel de hele boel kapot volgens mij.

Dit concludeer ik uit de rotzooi ( houtpulver e.d.) op mijn terras precies onder de plek waar ze in en uit vliegen.

Wat kunnen we doen om te voorkomen dat we volgend jaar opnieuw een nest op dezelfde plaats hebben. Als ik het n.l. goed begrepen heb blijven de koninginnen leven en hebben we volgend jaar het nest weer terug ( ik ben maar een leek hoor.

Alvast bedankt voor eventuele reactie's.

groetjes nettie admiraal

• Daan

“Wat kunnen we doen om te voorkomen dat we volgend jaar opnieuw een nest op dezelfde plaats hebben”

's avonds als het donker is een klein beetje insectenspray!

• proff.lwl

hoi ik ben leslye

hoornaars worden ongeveer 4 cm groot en in een nest kunnen meer dan 2,000 hoornaars er zijn dan ongeveer 20 prinsensen en een koniging in de winter

sterfven ze aleen de koningin en de prinsenssen verstoppen zig en houden een winterslaap dat doen ze vaak onder de grond daarna bouwt elke konigin (prinses)

een ijgen nest je kan het beste al ze beginen met een nest gelijk ales vernietigen

ze zijn niet meer weterlijk beschermt omdat ze vlink toe nemmen maar denk wel naar ze zijn nog steets zeldzaam

en wees niet bang als ze je steeken het is niet veel giftiger dan een normaale wespen steek maar wel iets pijnlijker

• ahum

stakkers

• Herman Beuvens

Hoornaars zijn inderdaad wespen, de grootste soort die we in ons land kennen.

Net als bij alle andere wespenvolken (en ook bij de hommels) Sterft in het najaar het gehele volk uit, alleen de jonge, bevruchte koninginnen overleven de winter.

Die koninginnen gaan in het voorjaar een nieuw nest bouwen, een nestje van een paar cellen. Daar worden de eerste eitjes in gelegd en de werksters die daar uiteindelijk uit komen zullen de verder gaan met de bouw van het nest tot het de gewenste omvang heeft.

De koningin is dus “geprogrameerd” om alleen maar een paar cellen te bouwen en zal dus nooit in een oud nest gaan beginnen.

Vriendelijke groeten,

Herman Beuvens

Natuur- en Milieucentrum “de IJzeren Man” Weert