bijenvolk in huis

• Annet

Ik heb een bijenvolk onder het knikschot naast de slaapkamer ontdekt.

Debijen komen via de spouwmuur naar binnen en vliegen vandaar door de loze ruimte en hebben in de hoek een nest gebouwd. Ik was al trots op de vele bijen in de tuin en dacht dat het aanplanten van bij vriendelijke bloemen, dit jaar toch echt effect opleverde! Maar hierop was ik toch niet helemaal bedacht De gemeente komt wel kijken, maar heeft in eerste instantie gezegd dat bijen beschermd zijn en niet opgeruimd kunnen worden. Ik begrijp dit volkomen, maar deze situatie kan ook niet voortduren. We zouden een hele gipsmuur moeten wegbreken om erbij te komen.

heeft iemand een oplossing?

Hartelijk dank

Annet

• masch

Als er echt bijen de slaapkamer inkomen ka dit een probleem vormen. Vraag een imker in je omgeving ernaar te kijlen. MIsschien is het mogelijk een minikastje met een raampje met openbroed aan de buitenkant vna je huis waar ze erin gaan tegen de muur te vestigen om de koniingin aan te sporen haar volk te verlaten. Zeker als het om een beginnend nest gaat wil ze dit wel eens ooit doen. De rest vna het volk kruito dna ook in het kastje. Geef er de imker geld voor want het is gen klein karwijtje. Anders de gemeetne nogmaals bellen. IN uitsterste geval bij gevaar voor de mens denk ik toch dat ze over zullen moeten gaan op vernietiging door het inspuiten van poeder.

• Jeroen uit dronten

Het probleem bijen in een spouwmuur is voor mij geen onbekent begrip.

Eenmaal een zwerm op een plek gehangen dan blijven daar zwermen terugkomen door de lucht(geurspoor) van de oude zwerm.

Een oplossing die in de zomer kan worden toegepast:

Ik zoek de vliegopening van het bijennest en plaats in onmiddelijke omgeving hiervan een zesramer met twee uitgebouwde en 4 wasplaat ramen.

Vervolgens werk ik door de vliegopening een dood gewone mottebal.

Nu is het wachten. De kampferlucht drijft de bijen uit de spouw. Binnen twee dagen heb ik meestal de zwerm in de kast.

Mocht dit niet lukken werk ik met carbool, vloeibaar DRUPPELS gewijs ( niet ongevaarlijk oud middel, kan bij ondeskundig gebruik brandwonden opleveren en kan volgens literatuur kanker verwekken), als deze lucht bijlft hangen komen de zwermen niet meer terug op deze plek en is het probleem opgelost.

m, vr. gr. Jeroen