hommelhoning versus honingbijenhoning

• masch

In ons land wordt geen hommelhoning in productie gebracht. De hommelsoorten die hier leven vormen niet zo'n grote staten en verzamelen slechts kleine voorraadjes voor hooguit enkele regenachtige dagen. Mij lijkt hommelhoning erg zuivere bloemenhoning omdat bij mijn weten hommels niet verzamelen op restjes jam, vervuild water en op de uitschedingsproducten van luizen zoals honingbijen dat soms plegen te doen. Of is deze honing toch minder zuiver dan ik vermoed, ze zit wel in open potten? Voor het verwerken van honing in medicijnen (tupelohoning bijv) lijkt mij het erg belangrijk dat deze, naast een niet snelle kristalisatie, ook heel erg zuiver is toch.

• Imkerij Westland

Misverstand?

Hommels verzamelen inderdaad nectar maar ook wel degelijk bladhoning (uitwerpselen van de bladluis) zoals o.m. op de lindebomen.

Bijen verzamelen exact dezelfde producten als hommels en geen jam of andere zoetigheid.

• masch

Ik heb jaren mijn bijen bij de linden hebben staan maar nog nooit een hommel honingdauwhoning zien verzamelen. Wel honingbijen! Ook heb ik op een zonnige dag op een pretpark naast wespen honderden honingbijen zien likken in afvalbakken met ijsresten en aarbeienpulp. Al eens ooit honingbijen een glasafvalbak in zien vliegen op zoek naar retsjes zoetigheid in niet goed uitgespoelde jampotten? Ik wel. Tegenwoordig is het wat minder dan vroeger want er zitten van die rubbertjes voor de gaten van de bakken. Maar goed ook overigens dit ivm verspreiding van bijenziekten. Hommels heb ik er nog nooit gezien. Ook zie je hommels niet aan een vijver water verzamelen. Maar misschien ben ik er ook nooit opgelopen of verzamelen ze nooit water en putten ze hun water uit dunne nectar. (in dat geval heeft de nectar behalve een energiefunctie ook nog een drinkfuntie) Wel heb ik ooit een hommel hars zien afschrapen van een paardekastanjeknop. Ik kon mijn ogen niet geloven en dacht eerst met een honingbij te doen te hebben maar het was een doodgewone aardhommel. In een hommelnest heb ik nog nooit propolis gezien maar wie wet mengen ze het wel door de was voor de hygiëne of voor de stevigheid. Ik kom er steeds meer achter hoe hygienisch hommels zijn.