Van hommels wordt verondersteld dat deze anders dan honingbijen geen voedsel uitwisselen. Zo weet ik dat ze onderling niet netals honingbijen nectar uitwisselen om deze in te dikken. Juist door deze uitwisseling kunne honingbijen onbedoeld door vachtcontact veel stuifmeel uitgewisselen wat hun in bepaalde situaties maakt tot heel belangrijke kruisbestuivers. Toch heb ik zo mijn vraagtekens of er tussen hommels ook geen intensief vachtcontact is. Ik heb wel eens gehoord van de kritieke fase in de ontwikkeling bij steen, veld en aardhommelvolken waarbij de koningin ophoudt met het leggen van bevruchte eitjes. De konigin produceert dan vermoedelijk geen feromonen meer uit haar kaakklieren. IK vraag me dan ook echt af hoe merken de hommelwerksters dit dan? Dan moeten er op een of andere manier deze feromonen doorgegeven worden via likken en dus vachtcontact. zouden hommels dan toch betere kruisbrstuivers zijn dan we dachten dat ze waren? Welke echte hommelkenner kan me iets meer vertellen over de feromonenwerking in een hommelvolk. Zorgt de feromonenwerking ook voor de typische nestgeur tegen rovers zoals bij honingbijen?