aardhommels??

• Anneke

Hallo,

Ik las net een berichtje over een bijenplaag, met antwoord dat het waarschijnlijk aardhommels zijn.

Nu heb ik net een volkstuintje en daar zitten dus ook heel veel van die hommels, ze kruipen de grond in. Mij is inderdaad gezegd dat je daar geen last van hebt, maar ze zitten op een heel verkeerde plek in mijn tuin. We hebben behoorlijk diep gegraven, maar geen nest gevonden. Is er een manier om hiervan toch vanaf te komen???

Groet Anneke

• masch

Waarom zou je er proberen vanaf te komen? Hommels, en zeker soorten die in de grond leven, vallen niet aan maar zijn enkel in de weer om zich te verdedigen. Dit verdedigen kunnen ze doen dmv hun middenpoot uit te steken, poep te spuiten of in het ergste geval - bij vastpakken of botsen - te steken. Voor hommelgif ben je niet zomaar allergisch. Hommels verrichten veel nuttig bestuivingswerk in je volkstuin.Te denken valt bijv aan het bestuivingswerk bij pompoenen, meloenen en aardbijen en bovendien zorgen ze ervoor dat andere tuinders verstandig omgaan met chemische middelen en dit is ook in het belang van de mens die graag gezonde producten uit de volktuin wil halen. Hommels, kijk er eens anders naar. Het is een tijdelijk “probleem” want hommelnesten zijn slechts eenjarig. Volgend jaar zitten ze weer ergens anders.

• Anneke

Aan dit antwoord heb ik dus niets. Dit verhaal ken ik al. Ik wil van die beestjes midden in mijn tuin af.

• masch

het probleem is tegenwoordig dat mensen te ver van de natuur afstaan. Vroegert schepten de vrouwen als de mannen op het land waren met ontblote onderarmen een bijenzwerm. Ik vraag me af of niet de bijen maar de mensen in onze huidige jachtige tijden niet steeds prikkelbaarder zijn geworden. Het hier immer sniet om honingbijen uit een bijenzwerm maat om hommels die nauwelijks tot steken komen.