dode darren

• Marc

Hallo,

na een basiscursus te hebben gevolgd ben ik begonnen met imkeren, ik ben twee jaar verder en heb 3 volken, ze zijn goed de winter door gekomen.

dagelijks vind ik wel enkele doden bijen voor de kast, bij het volk dat enorm groeit liggen er ook onvolgroeide dode darren bij, sommige zelfs nog wit van kleur, zo uit de cel verwijderd, wat kan de oorzaak zijn?

• imkerij westland

Marc,

Kan veel oorzaken hebben maar het is een feit dat op die duizenden gezonde werkbijtjes en darren ook wel eens een mislukking zit.

Verder kan een tijdelijk stuifmeel gebrek (maar niet in deze tijd) of het te vaak openen van de volken (afkoeling) een oorzaak zijn.

Heb je al eens gecontroleerd op Varoa?

Vraag bij je leermeester om raad en je zal horen dat darren hier gevoeliger voor zijn.

• Marc

bedankt, imkerij westland,

Dat er vele oorzaken kunnen zijn was ik inmiddels achter gekomen, de vele boeken en artikelen veroorzaakte bij mij alleen maar verwarring, mogelijk kan het inderdaad met afkoeling te maken hebben, ook is dit volk niet geheel Varoa-vrij de winter doorgekomen, ik denk eraan de darreraadmethode, toe te passen.

Bedankt voor je reactie,

(ps. ik kom eens langs bij jullie imkerij ik woon zelf in Leidschendam)