bijenplaag

• Jelle Conradie

Beste Bijen liefhebbers,

Naast mijn huis heb ik last van een “bijenplaag”. De soort weet ik niet precies maar ze zijn bijna helemaal zwart met een gele vlek op hun zijkant (of het is nectar op hun pootje). Ze kruipen naast mijn huis onder mijn tegels (tussen de muur en de eerste tegels). Ik heb ze gisteren proberen weg te krijgen door er water in te laten lopen maar dit hielp niet. Ik zag ze wel de larven / eitjes weghalen en verderop weer onder de tegels gaan. Heeft iemand een idee hoe ik deze bijen wegkrijg of moet ik de gemeente reiniging bellen?

bvd,

-==== Yell@ ====-

• imkerij westland

Jelle,

Dit zijn naar alle waarschijnlijkheid aardhommels (zwart met een oranje achterlijf). Niets aan doen heb je geen last van.

• masch

Hier komt de gemeente niet voor. Lekker laten zitten. De nesten van hommels vertonen slechts enkele maanden activiteit. Voor hommelgifallergie bij het oplopen van evt steken hoef je je geen zorgen te maken. Overigens steken hommels wel als ze makkelijk tegen je aan kunnen botsen maar als ze tussen de muur en de stoep uitkomen lijkt me dat onwaarschijnlijk. Zo ja steek dan een kort plastic wit electriciteitsbuisje in het aanvlieggat voor een omleiding. Hommelzwermen bestaan niet dus daar hoef je ook al gen angst voor te hebben. Wees trots op de hommels. Geniet ervan, ze zorgen voor het onstaan van zaden en vruchten zodat bepaalde planten zich voort kunnen planten en zaden en vruchten kunnen vormen waar weer andere organismen incl de mens van kunnen profiteren. Hommels kunnen door hun gespierde lichaam en hun stevigheid bepaalde bloemen openen die andere bijensoorten nooit open zouden kunnen krijgen (ridderspoor, vlasbek, iris, akelei) en door hun langere zuisnuit kunnenn ze de nectar van bepaalde bloemen bereiken waar andere bijensoorten op een normale weg niet bijkunnen. (rode klaver, kamperfoelie, brunel, vogelwikke).

• masch

Je schrijft ze zijn bijna helemal zwart met een gele vlek aan de zijkant of iets geels aan hun poot. Ik zou denken dat he tom Andrena jacobi gaat een soort zandbijen. Ze zijn donnkerbuirn tot zwart en lijken wat qua grootte en kleur een beetje op een donkerkleurige honingbij. Ze hebben opde zijkand van hun borststuk een gele rand maar het zou daarnaast ook kunnen dat ze klompjes gele stuifmel dragen en die bij deze soort bijen heel hoog aan hun poten wordt gedragen zodat het lijkt voor de niet kenners dat ze opzij een gele vlek hebben.Ze verschijnen vanaf april. Ze hebben een gezamelijke nestingang. Het zijn bijen die hun angel als je ze niet vastpakt niet zelfstandig aanvallen en steken. gooi er aljeblieft geen water in. Aan aardhommels denk ik niet want die hebben een witte achterlijfspunt en twee oranke strepen en dat zou je zeker opgevallen zijn.