MULTIPLESCLEROSE

• TON NOLTE

Sinds een half jaar lever ik nu, onder strikte voorwaarden, bijen aan een mevrouw met MS.

Zij had kennis genomen van deze vorm van “behandeling” via Amerikaanse artsen die in Bergeijk een informatiebijeenkomst hadden gehouden

Na grondige informatie en er samen over praten zijn we met elkaar in zee gegaan.

Voor zover zij nu merkt zijn de klachten beduidend minder.

Ze is via een opbouwschema terechtgekomen op ongeveer 14 steken per week.

Voorwaarden bij het leveren van bijen zijn:

* overleg met de huisarts ( ivm evt. verslechtering van de klachten en overgevoeligheidsreactie cq anafylactische schock

* Aanschaf Apipen

* Informatie over overgevoeligheid en anafylactische shock

• Hugo Veerkamp

beste Ton:

als imker had ik een vriendin met M.S. ( die helaas niet meer onder ons is na eutanasie na verslechtering der symptomen); toen ik las over deze behandeling in the AMERICAN BEE JOURNAL (jaren terug, auteur mevr. Pat Wagner, die inmiddels behoorlijk is opgeknapt en een eigen website heeft -the bee lady-).

Helaas bereikten we weinig met de bijengif terapie ( misschien door te weinig steken te hebben topegediend).

Toch schreef ik ooit diverse artikelen hierover in hollandse en duitse bijen- en m.s.- bladen, artikelen die in holland echter niet door de ballotage kwamen op verdenking van kwakzalverij. ik vind toch dat deze behandeling aandacht verdient; het is ongeveer de enioge die enigszins werkt dit i.t.t. de bekende PREDNIZON kuren die slechts opzwellingen en teleurstellingen teweegbrengen; dat is de echte (gelegaliseerde) kwakzalverij.

Inmiddels hoorde ik ook nog van andere M.S. patienten, die hier baat bij hadden.

Mijn idee is duis: het werkt, maar niet voor iedereen in gelijke mate; kortom: in elk

geval het proberen waard voor de M.S. patient! wel; moeten we voorkomen dayt iomkrers hier onredelijke vergoedingen voor gaan vragen. Mijn voorstel is dan ook: laten we het altijd gratis doen; een goed volkje kan sneller bijen bijkweken dan een M.S. patient ze ‘verbruiken’ kan.

tot zover mijn bijdrage.

beste groeten, Hugo Veerkamp, Amsterdam ( hug.bee@net.hcc.nl)