beste Ton:
als imker had ik een vriendin met M.S. ( die helaas niet meer onder ons is na eutanasie na verslechtering der symptomen); toen ik las over deze behandeling in the AMERICAN BEE JOURNAL (jaren terug, auteur mevr. Pat Wagner, die inmiddels behoorlijk is opgeknapt en een eigen website heeft -the bee lady-).
Helaas bereikten we weinig met de bijengif terapie ( misschien door te weinig steken te hebben topegediend).
Toch schreef ik ooit diverse artikelen hierover in hollandse en duitse bijen- en m.s.- bladen, artikelen die in holland echter niet door de ballotage kwamen op verdenking van kwakzalverij. ik vind toch dat deze behandeling aandacht verdient; het is ongeveer de enioge die enigszins werkt dit i.t.t. de bekende PREDNIZON kuren die slechts opzwellingen en teleurstellingen teweegbrengen; dat is de echte (gelegaliseerde) kwakzalverij.
Inmiddels hoorde ik ook nog van andere M.S. patienten, die hier baat bij hadden.
Mijn idee is duis: het werkt, maar niet voor iedereen in gelijke mate; kortom: in elk
geval het proberen waard voor de M.S. patient! wel; moeten we voorkomen dayt iomkrers hier onredelijke vergoedingen voor gaan vragen. Mijn voorstel is dan ook: laten we het altijd gratis doen; een goed volkje kan sneller bijen bijkweken dan een M.S. patient ze ‘verbruiken’ kan.
tot zover mijn bijdrage.
beste groeten, Hugo Veerkamp, Amsterdam ( hug.bee@net.hcc.nl)