Roer!!

• Henk

en als je ze nu het koud is eens nektapol bij zou geven ??? zou dat iets kunnen helpen ???

• Thom

Ik weet niet wat Nectapol is en waar ik het kan krijgen.

Thom

• Hugo Veerkamp

hoi Thom:

verytel eens: hoe ( mret welke suiker) heb je de volken ingewinterd;, roer is vaak een spijsverteringsprobleem en komt b.v. voor na inwinteren met ongezuiverde, goedkope suikers.

Ook schijnen bepaalde honingsoorten problemen te kunnen geven, maar daar weet ik verder weinig van. Nog een vraagje: is het in alle volkemn( dood en/of levend) even erg geweest en gaat het nog steeds verder?

hoop dat dit iets bijdroeg.

hgroetjes, Hugo (van de nog ietwat groene rand van Amsterdam, waar wel veel wilgen groeien– heel fijn voor een vroege stuifmeel en honing dracht!)

• Thom

Hoi Hugo,

Ik heb slechts één volkje en dat heb ik niet verzorgd de afgelopen zomer, omdat ik niet in Nederland was. Ik ben in mei vertrokken en kwam pas in december terug. Daarom weet ik er niet heel veel van. Mijn schoonvader heeft één maal honing geslingerd en de bijen niet ingewinterd. De broedramen zaten overigens goed vol met honing, en dit was ook nog zo bij de voorjaarsinspectie. Het is ook niet zo geweest, dat de bijen niet bij de wintervoorraad konden komen. De bijen zaten rechts in de kast en daar was nog voldoende honing aanwezig.

Van het volkje waren nog slechts zo'n 200 bijen over en daarvan had nog een deel roer. Daarom heb ik besloten deze bijen op te ruimen en opnieuw te beginnen.

Bij uitgebreide inspectie bleek er veel schimmel in de onderzijde van de kast te zitten. Ook de ramen en de raten waren aan de onderzijde beschimmeld. De cellen waar stuifmeel in zat vertoonden ook sporen van schimmel.

De moer was intussen gestorven en ik had eierleggende werksters, te herkennen aan meerdere eieren per cel, die bovendien nog schots en scheef lagen. Al bij al geen goed begin en beter om hier niet mee verder te gaan.

Zowel het restant van het volk als de kast heb ik opgeruimd en ik ben opnieuw begonnen met een nieuw volk in een nieuwe kast. Nu lijkt alles goed te gaan.

Voor het inwinteren ben ik gewoon van plan suiker te kopen bij de Aldi.

Bedankt voor je interesse, Thom