Roer!!

• Thom

Vandaag heb ik ontdekt dat mijn bijen last hebben van ROER. Ik heb geen idee, wat ik er nu aan kan doen. Kan iemand me helpen?

Thom

• Daan Ludwig

Wat is Roer, Thom?Thom schreef:

>

> Vandaag heb ik ontdekt dat mijn bijen last hebben van ROER.

> Ik heb geen idee, wat ik er nu aan kan doen. Kan iemand me

> helpen?

>

> Thom

• Thom

Daan,

Roer is dat de bijen aan de diarree zijn. Dan poepen ze de hele kast vol en ook elkaar. Het ziet er niet erg fris uit. Ik heb het opgezocht in het boekje van Speelziek en daar staat het direct onder het verhaal over Nozema. Dat staat overigens ook bekend als “Besmettelijke Roer”.

Van de week heb ik overigens gebeld met het PPO (voorheen Ambrosiushoeve) en daar vertelde men me dat er niets aan te doen is. Het enige dat ik zou kunen doen is hopen, dat ze de winter door komen. In het voorjaar, wanneer ze weer stuifmeel kunnen eten, zou het over kunnen gaan.

Wanneer de bijen de winter niet overleven, zou ik de hele kast moeten ontsmetten, voor ik op nieuw kan beginnen.

Mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik dat graag.

Thom

• Ruud

Beste Thom,

Ik heb helaas ook geen oplossing voor je, maar een vraag.

Hoe heb jij bemerkt dat je roer hebt, je hebt je kasten toch zeker niet al op 11 januari opengemaakt ?

• Thom

Beste Ruud,

Nee, ik heb ze die zondag zien vliegen en op de vliegplank en de voorkant van de kast zaten diverse vlekken. Ook werden er dode bijen naar buiten gedragen. Ik zag zelfs een (levende) bij onder de poep zitten. Het enige dat ik nu durf te doen, is de kast aan de buitenkant schoonmaken en luisteren of ze nog leven. Vandaag heb ik nog geluisterd en de bijen zoemen nog in de kast. Dat geeft me hoop.

Thom

• Ruud

Beste Thom,

Zondagmiddag vlogen al mijn volken ook al in het zonnetje. Niet in grote hoeveelheden, maar toch!

Ik sta ook wel op een behoorlijk beschutte plek.

Als dat bij jou de komende dagen of weken ook het geval is zou ik gewoon het hele volk vlug in een schone kast hangen.

Het mag dan wel nog wat aan de frisse kant zijn, maar bijen kunnen een hoop hebben hoor.

Laat nog eens wat hierover van je horen!

• Thom

Ruud,

Ik heb geen kast met uitgebouwde ramen, laat staan met uitgebouwde ramen waar ook nog honing in zit. Bedoel je dat ik de ramen zou moeten overhangen of dat ik de bijen moet afkloppen in een nieuwe kast. Dat laatste lijkt me de beste oplossing, maar wel erg bewerkelijk. Voor de rust lijkt het me ook zeker niet goed. Ik kan me van de andere kant voorstellen, dat een schone kast ze zeker goed zou kunnen doen. De vraag is nu: wat is schadelijker, de onrust die ik veroorzaak door de bijen te verhuizen naar een nieuwe kast of de vervuiling die nu in de kast is veroorzaakt. Ik ben in ieder geval van plan om goed op te letten of er verbetering optreedt op de vliegplank wanneer het weer dat weer een beetje toelaat. Ik zal alvast een extra kast klaarmaken. Ik weet in ieder geval zeker, dat er nog leven in de kast is, want ik hoor ze nog zoemen, maar ik heb door het slechte weer (en omdat ik overdag nog werk) geen bijen buiten de kast gezien.

Ik houd je op de hoogte, Thom

• Daan Ludwig

Hoe is het met je roer, Thom

• Thom

Daan,

leuk dat je je meldt. Afgelopen weekend heb ik niet veel meer gezien. Vorige week heeft de grootste slachting plaats gevonden. Ik denk dat ik ongeveer de helft van m'n bijen kwijt ben. De andere helft is er echter weer bovenop, zo lijkt het wel, want nadat ik de kast aan de buitenkant geheel heb schoongemaakt, zie ik geen nieuwe sporen van vervuiling meer. Ook het aantal dode bijen is tot bijna nul teruggebracht. Er zijn weer bijen die stuifmeel binnen brengen.

Een vriend van me vertelde dat de bijen weer opknappen van stuifmeel en dat lijkt zo te zijn. Nu maar hopen dat het niet al te koud meer wordt, want met een half volkje is er niet veel kans dat ze zichzelf warm genoeg kunnen houden.

Intussen ben ik druk bezig om een nieuwe kast te maken. Ik wil ze in het voorjaar een nieuwe start in een nieuwe kast geven. De oude kast kan ik dan helemaal ontsmetten. Maar op dit moment kan ik dat niet doen, omdat er dan geen cellen in de kast zitten, laat staan honing.

Groeten, Thom

• Daan Ludwig

Enne…. Is dat halve volkje genoeg?

Wat je kunt doen als ze het kous krijgen is gewoon steenwol om de kst heen of, als je ze toch open hebt een beetje stimuleren. Een nieuwe kast is echter zeer belangrijk!

sucses,

Daan