koningin???

• rianne

ik heb misschien een hele stomme vraag.

vanmorgen kwam ik in de gang en daar liep me een bij van zeker 5 cm lang.

nu zei mijn nicht dat dat een koningin moet zijn geweest.

volgens haar kunnen die niet vliegen. ze had wel enorme vleugels, maar vloog niet.

de bovenbuurman heeft er op getrapt en nu is ze dood. kan het zijn dat deze (koninginne)bij verstoten was. wie kan mij wat meer info rmatie geven.

• lau

Welke kleur had de bij?

Misschien was het wel een hoornaar. Deze lijkt op een wesp en is beschemd.

Een koningin bij de bijen kan wel vliegen. Zij gaat namelijk op bruidsvlucht. Hier wordt zij bevrucht door enkele darren(mannetjes bijen) daarna komt zij weer in de kast terug. Het bevruchten is de enige taak die de darren hebben, voor de winter worden deze darren doodgestoken de zg darrenslacht.

• rianne

hij had gewoon een geel zwarte kleur en had opzij stekende vleugels.net zo lang als het lichaam. dus het kan zijn dat ik een diertje heb laten doden die beschermd is. ik zal eerlijk bekennen ik schrok me rot en aangezien ik twee kinderen heb, dacht ik alleen aan hoe ik dat beest weg kreeg.

• lau

zeer waarschijnlijk een hoornaar,het voorste gedeelte is oranje en het achterste gedeelte geel/zwart gestreept.

In ieder geval hij is weg.

Mocht u gestoken worden door een wesp, bij of hoornaar dan de angel met de nagel van uw vinger eruit schuiven. Nooit met duim en middel vinger de angel eruit trekken.

Aan het einde van de angel zit de gifblaas, als u de angel met duim en middelvinger er uit trekt duwt u de gifblaas leeg.

• rianne

bedankt voor de foto. het beestje leek er inderdaad precies op. het spijt me dat ik een beschermd dier dood heb laten maken. had ik dit nu maar eerder geweten. komen die hoornaars zo weinig voor? en bouwen die ook nesten? dan is er misschien toch een nest van dit beestje in de buurt. hij heeft me in ieder geval wel de schrik in mijn lijf gegeven. nogmaals bedankt voor je informatie. groeten rianne

• pandera

waar vind ik een foto van de koningin has iets groots inde tuin vliegen en zoog nektar uit de bloemen het was al heel laat en donker met de zaklamp zag ik dat de ogen oplichte iemand zij is een bijenkoniging maar zoek foto om te zien of het dat kan zijn ze zoog en fladerde als een kolobri

graag foto dus aub

• albert

Kijk op mijn website:

http://www.ahw.dds.nl/