Spouwmuur

• Truus

Hallo,

Uit de ventilatiegaten in de muur van ons huis komen af en aan bijen vliegen. Dit betekent dat er in de spouwmuur een nest zit. Op zich heb ik helemaal geen last van de beestjes maar nu heb ik gehoord dat een nest in je spouwmuur voor het doorslaan van vocht kan zorgen?

Vorig jaar heeft een insectenbestrijder spul in de ventilatiegaten gespoten omdat hij aangaf dat de beestjes door de spouw heen kunnen vreten en dan dus binnen komen. Het spuiten heeft klaarblijkelijk niet geholpen, want er zit weer een nest.

Van mij hoeven de diertjes niet dood, maar als een nest toch voor overlast zorgt (lees vochtdoorslaan of binnenkomen van de beestjes) dan wil ik toch wel graag weten hoe hier mee om te gaan.

Graag een reactie en iedereen alvast een prettige zomer!

• jr.jager

de bijen gewoon laten zitten als je geen last van hebt. het is een niuewe zwerm van dit jaar.bijen mogen graag in een spouwmuur wonen. als je hem weer laat spuiten en daarna de gaten niet dicht heb je volgend jaar weer een zwerm in je muur.doorslaan van de muren is mij niets bekend. groeten jaap.uit texel.

• Daan W.J. Ludwig

Als je er vanaf wilt wil ik ze eventueel wel komen halen, dat ligt een beetje aan de woonplaats.

MVG.

Daan

• Daan W.J. Ludwig

Als je er vanaf wilt wil ik ze eventueel wel komen halen, dat ligt een beetje aan de woonplaats.

MVG.

Daan

• Laurens

Hallo Daan

wil je mij vertellen hoe jij de bijen uit de spouwmuur haalt?

bijvoorbaat dank

• Daan W.J. Ludwig

Dag Laurens,

ik laat wat suikerwater (waar de bijen dol op zijn) door de kier waar ze

doorheen vliegen druppelen, en maak een soort van spoor. Dan gooi ik wat

custardpoeder door de kier zodat de bijen hn geursporen kwijt zijn en zich

niet meer kunnen orienteren. dan zet ik een klein kastje met suikerwater

voor de spouwmuur en met een half uur zitten de bijen erin.

Met groet

Daan

0

06 52 32 57 39

• Twiks

Heb exact hetzelfde ‘probleem’… is het waar truus dat het schade aan je huis zou geven?? heb er tot nu toe weinig last van, maar ik zit dan ook nog niet op m'n terrasje ….

Twiks

• Laurens

Daan,

bedankt voor je informatie.

• Truus

Ik weet niet of het waar is. Ik heb mij laten vertellen dat je moet oppassen met een nest in je spouwmuur, omdat het nest er voor kan zorgen dat er vocht doorslaat? Ook heb ik me door een insectenkenner laten vertellen dat bijen door de spouw heen kunnen ‘vreten’ en dat ze dan binnen terecht kunnen komen.

Let wel: ik heb me dit láten vertellen, ik heb er zelf geen ervaring mee en ik heb er nog minder verstand van :-)

Maar goed, ze zitten bij mij aan de voorkant van het huis, dus als ik op mijn terras (achter) zit heb ik er geen last van. Zolang ze geen schade aan kunnen richten mogen ze van mij lekker in en uit vliegen……

• Twiks

heb van een bijeen freak gehoord dat als ze je niet in de weg zitten je ze met een gerust hart kunt laten zitten en ze op een gegeven moment zelf weer uitvliegen…. ?? nou er doorheen eten zal bij ons niet echt gaan dan stuiten ze op gasbeton.. hebben ze heel wat te knagen wat ik je brom.. hihi

dank voor de reacties!!