bijen in huis

  • Ellen

    Hallo allemaal,

    Ong. 7-10 dagen valt het mij op dat ik levende bijen in huis heb. Misschien al wel langer maar ik begin nu toch echt af te vragen waar ze nu toch vandaan komen en wat ze binnen komen doen?? De afgelopen week heb ik er ongeveer 20 gesignaleerd, en het lijken er steeds meer per dag te worden. Vandaag waren het er 4 en heb ik 3 dode gevonden. Ook deze week waren er ong. 4 wespen binnen. Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Ja weleens 1 maar niet zoveel. De bijen zijn vrij klein(1 cm), donker en harig, en hangen wat rond voornamelijk bij mijn voorraam. Ik heb zelf geen bloeiende bloemen of planten in huis staan, en ook niet in mijn tuin. De hele dag heb ik de achterdeur open staan, maar ik zie ze niet naar binnen of buiten vliegen. Ik heb zelf 2 honden, 2 katten en 1 dochter, welke het allemaal leuk vinden achter ze aan te gaan. Mijn dochter weet nu wel dat ze er niet aan mag komen. Wie kan mij vertellen wat ze komen doen, waar ze misschien vandaan kunnen komen en of ze schadelijk zijn wanneer ze prikken. Alvast bedankt!

    Groetjes Ellen

  • Imkerij Westland

    Ellen,

    Wat je nu precies in huis hebt laat zich raden want je hebt het over bijen, wespen en later harige bijen.

    Dit laatste klinkt als hommels, deze insekten zijn inderdaad harig en hebben vaak een combinatie van de kleuren; geel, wit en zwart of rood en zwart.

    Wespen zijn voor de meesten mensen ook bekend en zijn geel/zwart en zijn niet behaard en komen in de nazomer vaak op zoetigheid af.

    Indien het over hommels gaat zou ik het nest rustig laten zitten daar het toch niet echt groot wordt en in het najaar (sept.) vanzelf uitsterft. Wel moet je trachten de opening aan de binnenkant (in huis) dicht te stoppen, zodat je van de overlast in huis af bent.

    De opening buiten moet je in elk geval open laten om verder overlast in huis te voorkomen.

    gr.

  • Ellen

    Ik weet zeker dat het geen hommels zijn, maar bijen. Maar komen ze ook binnen zonder ergens een nest te hebben? En hoe kan ik ze het best uit huis verwijderen? Ik vind het zonde om ze dood te maken, maar ik wil ze eigenlijk ook niet in huis hebben. Ik ben er nog niet achter waar ze vandaan komen of waar ze heen gaan. Moet ik me zorgen maken, of niet? Ik heb echt geen idee. In ieder geval bedankt voor de reactie.

    Groet Ellen

  • martien

    zet ieder dag een paar potjes honing plus minus 20 meter van het huis,

    dan heb je minder last van ze

  • guus

    Ik heb ze onder de vloer gehad , eerste etage ,ze hadden daar kennelijk hun nest, ze vlogen in en uit door een ontluchtingsgat in de muur . Maar ook kwamen er veel door een gat in de vloer naar binnen.Dat heb ik dichtgemaakt met een paar oude sokken en siliconenkit en toen was het over.

  • Lies

    Eergisteren had ik ook een 30tal bijen in huis en nog wel op de slaapkamers, de meeste al dood toen ik thuis kwam, nog een paar levend. Gisteren opnieuw 2, maar ik heb de indruk dat ze niet lang blijven leven.Ik denk dat het de jonge bijtjes zijn die nu uitkomen met dat goede weer van de laatste dagen.Ik woon in een gerenoveerde oude woning zonder spouwmuur, er zijn geen verluchtingsgaten aan de buitenkant.Ik zie in de buitenkant van de muur wel kleine ronde gaatjes, waar ik een paar weken geleden wel eens een bijtje in heb zien kruipen.Maar hoe ze in de slaapkamers komen, weet ik niet. Ze moeten ergens een mogelijkheid hebben om door de muur boven het verlaagde plafond te komen en dan langs de rand ervan in de slaapkamer.Wat ik graag zou weten is of dit slechts 1 maal per jaar voorkomt (als de bijtjes uitkomen) of dat ik ze een hele lente en zomer kan binnenkrijgen?

  • joeri

    hey ik heb het zelfde probleem alleen veel groter deze bijen zijn ongeveer 4a 5 cm groot ze zitten in de shouw van de ketel en ze komen naar beneden langs de keuken! ze zijn echt heel groot ik heb all op sites gezocht en ze zouden mensen durven aan vallen als ze honger hebben en als je er een steek van kreeg dan zou je zo rap mogelijk naar het ziekenhuis moeten want je kan er aan sterfen omdat ze recht in je bloed steken! is er iemand die mij meer infomatie geven aub dank u

  • harriet

    joeri: zo groot klinkt als Hornaars, dit is een wespensoort, ze schijnen alleen te steken als je te dicht bij hun nest in de buurt komt of als ze zich aangevallen voelen waarschijnlijk en ik heb gehoord dat de steek niet gevaarlijker is dan andere wespen. Als ze in huis zitten zou ik toch iemand erbij halen om ze te bestrijden.

  • dilara

    ik heb de laatste dagen bijen in me kamer, ik weet niet waar ze vandaan komen ,ik ben best wel bang

    nu zijn me vragen;

    1 waar komen ze vandaan ?

    2 gaan ze wel weg?

    alvast bedankt

  • Tanja

    Het is nu eind januari en sinds twee weken heb ik bijen in de keuken. Het is hier in midden Frankrijk een kwakkelwinter maar m.i. niet warm genoeg voor bijen. Heb geen idee waar ze vandaan komen en vind het zielig en zonde om ze buiten te zetten omdat ze daar dus wel doodgaan. Wat te doen in dit geval?