overbodige bijen

• liesbeth Janssens

Vanuit de KUL is een aanvraag ingediend voor het aanleggen van een proefveld met transgene appels. Men modificeert de appels zodanig dat ze niet meer afhankelijk zijn van bijen voor kruisbestuiving, maar dat ze in de plaats aan zelfbestuiving kunnen doen. Dit omdat, zo wordt gesteld, bijen bij slechte weeromstandigheden in hun nest blijven. Voor de teelt van appels zou zelfbestuiving bijgevolg interessanter zijn.

U vindt dit dosser op www.biosafety.be, dan klikken op ‘new releases in 2003’ en dan verder klikken tot u op het dossier komt.

Graag hadden wij uw opinie gekend over dit dossier?

Liesbeth Janssens,

Velt (Vereniging voor Ecologische Leef- en teeltwijze)

• lau

Ik vind jammer dat men tracht de bij overbodig te maken voor de fruitteelt. Eerst de appelbomen,daarna de perenbomen etc. Op de lange duur wordt ieder boom zelfbestuiver. Het is in het verleden bewezen dat fruitbomen bestoven door bijen meer opbrengen.Het argument dat als het regent de bijen niet uit hun kast komen is weliswaar juist maar als het zo hard en veel regent zal de fruitoogst misschien mislukken vanwege de regen.

Ook moet men zich afvragen wat kost een en ander om zelfbestuivers te ontwikkelen. Hoe vergaat het de fruitteelt in de toekomst. Id dit project economisch wel haalbaar? Zijn de ontwikkelkosten voor zelfbestuivers nog wel terug te verdienen? Een bijenkast huren voor een fruitgaard kost ongeveer € 25,=. Bovendien gaat een stuk romantiek verloren.

Zelf heb ik menige keer bijen naar het fruit gebracht, je vertrok ‘s avonds tegen negenen en ’s nachts tegen twee lag je weer in je bed. Ik verheug mij er ieder jaar weer op. Nee, geef mij maar bestuiving door bijen.