waar zijn de bijen 's winters

• Johan

Mijn zoon van 5 vroeg mij dit onlangs toen we langs de bijenkasten in het bos liepen. Heb hem verteld dat alle bijen 's winters dood gaan behalve de koningin dit in het voorjaar eitjes leg. …….. ik moet zeggen dat ik al meer twijfel aan de juistheid van dit antwoord. Wie kan mij helpen aan juiste antwoord?

Alvast bedankt.

• leo

In de winter verzorgen de bijen de koningin, ze houden haar warm, zorgen voor eten, Dit eten is water met suiker toegevoegd. Een liter water op twee kilo suiker. In totaal ongeveer 15 kilogram.

Deze “voeding”wordt aan de bijen gegeven zo rond september. Er is dan bijna niets meer te halen voor de bijen behalve heide. Als wij imkers de honing weg nemen bij de bijen moeten we ze te eten geven anders komen de bijen niet door de winter.“poepen”doen de bijen pas in het voorjaar zo rond maart/april als het een paar dagen rond de 18/19 graden is. Dit heet de reinigingsvlucht. Als je bij een imker in de buurt woont en je hebt de was buiten hangen of je auto staat buiten loop je kans dat dit alles opnieuw schoongemaakt moet worden. De uitwerpselen van de bijen zijn kleine gele vlekjes.De darren, dit zijn de mannetjes, worden door de bijen gedood voor de winter, men noemt dit de darrenslacht. Aan deze darren heeft men niets in de winter ze kosten alleen maar voer. In het nieuwe bijen jaar worden weer nieuwe darren geboren. Het enige wat deze darren doen, maar dan moet een of andere dar zeer veel geluk hebben, dit is de koningin bevruchten. Hij betaalt dit wel met zijn leven.

Mocht je gestoken worden door een bij trek dan niet de angel eruit door hem tussen duim en middelvinger vast te pakken. Schuim hem met de nagel van je vinger uit de huid. Als je hem tussen duim en middelvinger vast pakt dan duw je de gifblaas leeg. Als je nog meer wilt weten zet het maar op deze pagina.

• Johan

Leo bedankt voor je reactie en goede uitleg, maar begrijp ik hieruit dat zo'n ‘bijenstam’ in de loop der tijd dan aldoor maar groter in getale wordt?

• leo

In de winter sterven ook bijen, soms wel het hele volk. De koningin legt in de winter geen eitjes, er worden geen bijen geboren. Bij bijen spreekt men niet van een stam maar van een volk. Dit volk kan in de zomer bestaan uit ongeveer

50 a 60.000 bijen. In het voorjaar als de temperatuut weer oploopt begint de koningin weer met het leggen van eitjes. Het volk komt dan weer op volledige sterkte.

Om de koningin beter en sneller te vinden krijgt zij een kleurtje op de rug.

Ieder jaar is er een ander kleurtje. Aan de hand van de kleur kun je zien van welk jaar de koningin is. Dit kleurtje aanbrengen gaat als volgt. De koningin wordt gezocht, als zij gevonden is wordt zij heel voorzichtig in een buisje met een stampertje geduwd, aan de bovenkant van dit buisje zit een roostertje. De koningin kan dus niet wegvliegen. Op de rug van de koningin wordt dan de kleur van het betreffende jaar aangebracht. Je hebt speciale lijm hiervoor en hele kleine plaatjes in diverse kleuren. Vijf kleuren in totaal: blauw,rood ,geel, groen en wit..Ook zijn er imkers die nagellak gebruiken. De kleur voor koninginnen geboren in 2003 is rood.