Geachte bijenliefhebbers,
Ik ben student Communicatie en samen met een aantal medestudenten werk ik momenteel aan het inelkaar draaien van een workshop over storend gedrag in de groep. Daarvoor ben ik nog op zoek naar wat schriftelijke info (die kan worden opgenomen in een hand-out die we na afloop van de worshop zullen uitdelen). Het betreft het volgende.
Een paar maanden geleden werd in het tv programma ‘Het Gevoel Van De Poel’ een stukje uitgezonden waarin werd uitgelegd dat in een bijen-volk er altijd een aantal non-comformisten zitten. Op het oog lijkt hun functie onduidelijk, omdat ze niet meedoen met de rest (mbt het gedisciplineerd uitvoeren van een vaststaande taak). Het lijkt erop of ze lui zijn en vooral niets willen doen.
Echter, als in de omgeving van de korf (waar het volk zich bevindt) de voorraad nektar opraakt richt het volk zich tot deze ‘non-conformisten’. De reden: omdat deze bijen niet meededen in het strakke schema hadden ze ‘de tijd’ om wat rond te vliegen en nieuwe terreinen te ontdekken. Op die manier vinden ze nieuwe nektar voorraden en kan het volk overleven.
Door vertaalt naar de mensenwereld: de op het eerste geschikt ‘onaangepasten’ zijn vaak degenen die nieuwe uitvindingen, of ondernemeningen starten (denk ook aan schrijvers, kunstenaars, filosofen). Of frisse ideeen hebben, waar op den duur de mensheid in z'n geheel weer mee vooruit kan. Simpel gezegd: Einstein was ook geen massamens cq kuddedier.
Ergo: bovenstaande is zoals ik het indertijd begrepen heb. Het kan best zijn dat ik het niet geheel gesnapt heb, of dat de tv-makers, zoals welk vaker, het iets te kort door de bocht verteld hebben.
Mijn vraag aan u: kunt u mij helpen aan wat schriftelijke info omtrent dit bijen gedrag. Is het u bekend?
Ik hoop dat u mij kan en wil helpen.
Bij voorbaat dank namens de groep en mijzelf.
Met vriendelijke groet,
J.P.Westerneng