iets raars met mij bijen volk?

• paul

hallo imkers

ik begin pas met bijen ik heb zins een week een volk

ik heb ze op gehaalt in het donker en hele nacht laten rusten en smorgen los gelaten

maar toen ik thuis kwam liepen er overal bijen rond in de tuin maar die hadden mis vormde vleugels weten jullie wat dat kan zijn ?????

ik kan elke dag ook doode bijen opvegen

weten jullie dit mail mij a u b

met vr gr paul

• Rejati

Hallo Paul,

het kan zijn dat je varroabesmetting hebt. Het schijnt dat het volk daar dusdanig van verzwakt, dat ze zeer gevoelig zijn voor virusinfecties. Daarbij kunnen dus oa ook misvormde vleugels optreden. Ik zou ze in ieder geval een behandeling tegen varroa geven als je dat nog niet hebt gedaan. Je kan ook op het imkersforum

http://www.bijenhouden.nl

gaan kijken, hier kunnen ze je ook op vele manieren verder helpen.

Groeten

Rejati

• Primus Cyriel

Ja, Paul dan heb je inderdaad een zware besmetting van varoamijten en dat is niet simpel op te lossen. Ga bij een vakbekwame imker te rade.

Zelf heb ik vele jaren bijen en geraak niet van de plaag verlost. Heb daar trouwens zware middelen voor ingezet. Bestrijd ze momenteel met Mierenzuur dat is goedkoop en werkt goed Maar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is héél gevaarlijk spulleke.

• Daan Ludwig

Beste Paul,

waarschijnlijk zit je met het probleem van zware varroabesmetting. Die moet je zo snel mogelijk proberen te bestrijden. Op bijenmarkten enz. kun je “Apistan” kopen. Dat is spul tegen de varroa. Er zijn nog andere methoden mail me als je die wil weten. Hoe kom je aan het volk ben je aangesloten bij een bijenverening heb je al een mentor? Waar woon j4e misschiien kan ik je komen helpen.

mvg.

Daan

Daan.Ludwig@euronet.nl