VRAAGJE VAN EEN JUF!!

• elisabeth

Hallo bijen liefhebbers,

het gaat om het volgende. Ik behandel met kinderenin de klas deze weken het onderwerp “bijen”. nu zou ik graag eens ergens gaan kijken of wat leuke info krijgen over bijen. Kan iemand mij helpen? het moet wel in groningen zijn!!

bedankt, een juf van groep 1 en 2

• henk

u kunt misschien beter wachten tot het voorjaar, de imker kan dan eventueel de kast opnenen

• marion

U zoekt snel naar informatie en wilt zeer nabij met de kinderen bijeneducatie. Actuele informatie download u van de VBBN website (de grootste bijenteeltverenigngsorganisatie). Er zijn ok andere zoals ZLTO en ANI. U belt uw gemeente voor het telefoonnr van de dichtsbijzijnde bijenvereniging. Misschien hebben zij een gezamelijke bijenstal met drachtplantentuin waar u met de kinderen heen kunt. anders kennen zij misschien wel een imker (bij voorkeur een moderne die ook wat afweet van wilde bijen en moderne toepasingen en het niet louter en alleen over honing en korfje vlechten heeft) die op jullie school iets wil komen vertellen. Je kunt vragen of hij een imkerkapje mee wuil nemen om de kinderen op te zetten of een pijp met witte rook wil aanmake, of de kinderen bijv honing mogen proeven, was en andere bijenproducten mogen ruiken en voelen. een bijenblok met wilde bijen mogen zien of misschien in jullie woonplaats, zoals ik zelf wel eens heb gedaan, een wandeling rondom de school mogen maken naar drachtplanten. Zo nu genoeg ideetjes het is maar een greep. Gegroet en veel succes.

• marion

Hallo docent,

Schiet me zojuist nog een idee te binnen surf naar de website http://www.bijenhouders-zlto.nl/ en klik onderaan op email.Stuur een email naar de ZLTO en vraag of ze de bijenkrant nog hebben die ze enkele jaren geleden hebben uitgegeven. Zelf heb ik daar ook wel eens meegewerkt. Er staat voor alle groepen wat leuks in zoals kleur en zoekplaten, achtergrondinformatie, knipplaten van planten. Het is een dikke krant speciaal gewijd aan bijen en was enkele jaren terug via een bescheiden prijs nog verkrijgbaar. Sta je volgend jaar voor de hogere klassen dan kun je misschien as zaterdag de gratis open dag van de PPO-sector bijen bezoeken (zie verderop op deze prikpagina) en alvast als docente wat achtergrondinfo opdoen over bijv hommels, honing en wilde bijen, nieuwe ontwikkelingen, drachtplanten enz Er is daar ook, tegen een bescheiden prijs een door mij geschreven info doeboekje over honingbijen verkrijgbaar voor de hoogste klassen van de basisschool uitgegeven door de vrijwilligrsorganisatie stichting vrienden van de Ambrosiushoeve. gegroet Marion

• chiel

ik ben een leerling van een midelbare school en ik hou mijn prestatie over bijen en ik moet een imker bezoekn voor mijn prestatie ik woon in schagen en ik zou willen weten waar de dichtsbijzijnde imker is.

met groeten van chiel