Schotman bijbel

• Erik

Hallo,

als beginnend inker heb ik dit weekend het, volgens kenners, Schotman's boek gekocht. Volgens mij 1e druk ofzo, ant het is nog in Oud-Hollandsch geschreeven.

Achter in het boek zaten bladen met allemaal werkteekeningen. Mijn vraag is nu, kent iemand deze tekeningen en zijn ze nog te gebruiken als hedendaagse kast ?

groet,

Erik

• marion

Hoy Erik,

Zelf heb ik de 5e druk van Schotman Bijbel maar in mijn boek staan er geen geschikte bijv grote kasten in als een tekening van een genormaliseerde spaarkast om tegenwoordig op een verantwoorde wijze bijen te gaan houden. Ik vermoed dat je nog geen bijencursus hebt gevolgd want anders zouden ze je daar zeker aan een tekening hebben geholpen. Ik vermoed ook dat je nog geen lid bent van een bijenvereniging dit kost slechts enkele tientjes per jaar, je hebt er een mooi tijdshcrift bij en je kunt informeren bij andere imkers of bij de overkoepelende bond waar je onder resulteert naar werktekeningen. Wel zo handig, goedkoop en up to date en veilig.Tegenwoordig is het nl belangrik dat je iv.m. ziektepreventie een varroabodem hebt een zgn uitneembare gaasbodem en dat je de juiste afstand tussen en boven en onder de raampje hebt (echt mm werk!) en vooral de houtkeuze is belangrijk en de manier van schilderen. Op een van onderstaande berichten kun je lezen waar je meer inlichtingen over de bijenteelt en natuurlijk ook over de behuizing kunt krijgen. Ook weet ik dat er bij de PPO sector bijen (voorheen de Ambrosiushoeve) te Hilvarenbeek, een wetenschappelijk instituut voor insectenbestuiving en bijenhouderij dat er brochures bestaan waarin staat welk hout, afstandsmaten, verf ed je het beste kunt gebruiken. Het tel nr van de PPO sector bijen is: 0135833340