Vandaag vond ik op de markt een aardig boekje van R. chauvin, hoogleraar entomologie. Hij houdt zich vooral bezig met het mircrokklimaat waarin insecten leven (een geheel ander klimaat dan dat waarin wij als mens leven) en groepseffecten veroorzaakt door de nabijheid van andere insecten. Ik las iets voor mij opmerkelijks nl dat het microklimaat binnen een bloem sterk kan fluctueren. soms is de temperatuur in het hart van de bloem opmerkelijk lager dan op de lintbloemen. Bij mij borrelde onmiddelijk zomaar een vraag omhoog; wij denken vaak dat bloemen proberen door hun vorm, kleur, geur (welke ook binnen de bloem sterk kunnen afwijken) voor bijen en andere insecten de weg naar de nectar/stuifmeel wijzen maar zou het microklimaat ook niet en rol kunnen spelen vraag ik me af.
Ook vond ik nog iets geheel anders. Het betrof een tabel van de invloed van straling op de temperatuur van verschillende insecten. Insecten zijn koudbloedig. Men is uitgegaan van een thermometherstand van 32 graden in de zon en een luchttemperatuur van 26 graden.
De hommels blijken onder deze omstandigheid een lichaamtemperatuur te hebben van 37,5 gr C, de houtbijen 35 gr C en de honingbijen 31 gr C. Ze reageren dus kennelijk heel anders op de invloed van straling.